غذای جامد، عامل شکل‌گیری میکروبیوتای روده از ۹ ماهگی

مهرناز زاوه
وقتی نوزاد به ۹ ماهگی می‌رسد، خوردن غذاهای جامد بیشترین تأثیر را بر میکروبیوتای روده می‌گذارد که بیشتر از سوی مادر به نوزاد منتقل می‌شود.

وقتی نوزاد به ۹ ماهگی می‌رسد، خوردن غذاهای جامد بیشترین تأثیر را بر میکروبیوتای روده می‌گذارد که بیشتر از سوی مادر به نوزاد منتقل می‌شود.
میکروبیوتا یا میکروبیوم روده به تجمع بیشماری از سلول‌های میکروبی اشاره دارد که در سیستم گوارش فرد زندگی می‌کنند. توجه به میکروبیوم روده در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و محققان کشف کرده‌اند که این میکروبیوم بر فیزیولوژی، متابولیسم، مواد مغذی و عملکرد دستگاه ایمنی او تأثیر می‌گذارد.
جدایی در میکروبیوتای روده با بیماری‌های معدی-روده‌ای مانند بیماری روده‌ی التهابی و چاقی مرتبط است. در زمان تولد، هیچ میکروبیومی در روده بچه‌ها وجود ندارد، اما کلونی شدن آنها به محض تولد آغاز می‌شود. میکروبیوم روده طی سال‌های بعد خود را تثبیت کرده و در طول عمر فرد با او زندگی خواهد کرد.
میکروبیوم روده‌ی افراد مختلف با هم فرق می‌کند. اگرچه تغییراتی ممکن است در واکنش به عواملی مانند رژیم غذایی رخ دهد، اما خفیف و مختصر خواهند بود. رژیم غذایی تأثیر عمیقی بر میکروبیوم روده داشته و بیشترین تأثیر ناشی از خودن شیر مادر است.
بچه‌هایی که والدین چاق دارند، خطر ابتلا به چاقی در آنها بیشتر بوده و علتش تا حدودی به خاطر گرایشات ژنتیکی و بیشتر به دلیل میکروبیوتای روده است. تحقیقات قبلی بیشتر بر روی تأثیر رژیم غذای نوزادان و خصوصا شیر مادر تأکید داشته‌اند، اما تحقیقات کمی درباره‌ی تأثیر چاقی مادر بر میکروبیوم روده‌ی نوزاد صورت گرفته است.
محققان می‌گویند غذاهای جامد بعد از انتقال میکروبیوم بیشترین تأثیر را روی آن دارند. آنها معتقدند غذاهای جامد، عامل اصلی گسترش میکروبیوتا در سن ۹ ماهگی محسوب می‌شوند، و نوع غذا تعیین کننده ترکیب و تنوع میکروبیوتا است. 
منبع: thehealthsite

کارهایی که در دوران شیردهی به نوزاد نباید انجام دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ