علت تعرق شبانه و شیوه رفع آن

مهرناز زاوه
نیمه شب از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید غرق در عرق هستید. شاید خواب ترسناکی هم ندیده باشید، شاید چند لایه پتو روی خودتان انداخته‌اید یا دمای اتاق خوابتان مثل یک سوناست. اما اگر هیچ کدام از اینها نباشد چطور؟

نیمه شب از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید غرق در عرق هستید. شاید خواب ترسناکی هم ندیده باشید، شاید چند لایه پتو روی خودتان انداخته‌اید یا دمای اتاق خوابتان مثل یک سوناست. اما اگر هیچ کدام از اینها نباشد چطور؟
تحقیقات جدید نشان می‌دهد تعرق‌های شبانه بسیار شایع هستند. در تحقیقی که روی ۲۲۶۷ بیماری که در نخستین مراحل درمانی بودند مشخص کرد ۴۱ درصد در ماه قبل این وضعیت را تجربه کردند و این درصد در دنیای بیرون بیشتر است چرا که بسیاری از افراد بابت آن به پزشک مراجعه نمی‌کنند.
برای زنان، شایع‌ترین دلیل وقوع این مسئله کم شدن میزان استروژن و یا تغییر در سطح کارکرد آن است. این مشکل اغلب بعد از تولد نوزاد و یا به خاطر مصرف قرص‌های ضدبارداری، دوران پیشایائسگی و یائسگی رخ می‌دهد. در تمام این شرایط، میزان استروژن کم شده یا در نوسان خواهد بود که منجر به تعرق خفیف یا شدید و خیس شدن لباس می‌شود.
از آن بدتر آن است که روبرو شدن با این مسئله فشار زیادی بر غدد فوق کلیوی وارد می‌کند که می‌تواند به خستگی، افسردگی و افزایش وزن بیانجامد. بهترین کار این است که در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید و آزمایش انجام دهید. اگر موردتان جدی نباشد، می‌توان آن را با روش جایگزینی هورمون و مکمل درمان کرد. یکی دیگر از علل تعرق شبانه، مصرف برخی داروهاست. بیش از ۲۲ درصد افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند دچار تعرق‌های شبانه می‌شوند.
راهکارهایی برای کاهش سریع تعرق شبانه
سعی کنید موقع خواب پیژامه‌ یا لباس خواب نازک بپوشید، یک دستگاه تهویه هوا در اتاق خوابتان بگذارید و از مصرف عوامل محرک شناخته شده‌ای مانند غذاهای تند و الکل خودداری کنید. با انجام تنفس عمیق و ورزش می‌توانید از میزان استرس خود کم کرده و در نتیجه تعرق شبانه‌تان را کاهش دهید.
منبع: webmd

درمان‌‌ خانگی ‌‌تعرق زیاد با نشاسته ذرت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
بهمن

بهمن

1394-11-28 - 11:24 پاسخ

با خوردن روزی دوبار-، یک لیوان عرق کاسنی که داخل آن یک قاشق اسپرزه ریخته شده -به راحتی درمان میشود .در عمده موارد حرارت بالای جگر مسبب تعرق زیاده از حد می باشد یکماه این ترکیب را امتحان کنید حتما پاسخ مثبت میگیرید.