مشکل معده دارید؟ مراقب کمبود این ویتامین باشید

مهرناز زاوه
شکمتان گاز دارد و متورم شده؟ درد شدید شکمی دارید و مرتب در دستشویی دچار مشکل می‌شوید؟

شکمتان گاز دارد و متورم شده؟ درد شدید شکمی دارید و مرتب در دستشویی دچار مشکل می‌شوید؟ فیله‌ی ماهی سالمون و تماس با نور خورشید می‌تواند این مشکل را حل کند. تحقیقات نشان می‌دهد علت بروز این مشکلات معدی-روده‌ای، کمبود ویتامین D است.
در همین زمینه محققان طی تحقیقی دریافتند که ۸۲ درصد از افراد شرکت کننده در یک تحقیق، دچار سندرم روده تحریک پذیر (IBS) بودند؛ اختلالی که روده را دچار مشکل کرده و دردهای شکمی، یبوست، اسهال و تورم به همراه دارد و از طرفی با مشکل کمبود ویتامین D هم روبرو هستند. در واقع، هرچقدر این میزان کمتر باشد، این علائم هم شدیدتر بوده و بیشتر بر زندگی فرد تأثیر می‌گذارد.
شاید خیلی زود باشد که بگوییم اگر کمبود ویتامین D منجر به IBS شود یا اگر افرادی که برخی از این علائم را دارند مانند نفخ مداوم – اما به طور کامل دچار IBS نمی‌شوند – به احتمال زیاد میزان ویتامین D آنها هم کم خواهد بود. اما دلیل قانع کننده‌ای در این زمینه وجود دارد که می‌گوید بالا بودن میزان ویتامین D می‌تواند به سلامت کلی روده کمک کند. یکی از دلایل علمی مبنی بر این تأثیر نشان می‌دهد که گیرنده‌های ویتامین D در سرتاسر روده‌ی شما وجود دارند که به تنظیم التهاب روده کمک می‌کنند و عدم دریافت ویتامین D کافی می‌تواند باع بروز اختلال در آنها شود. از طرفی ویتامین D نقش مهمی در تولید انتقال‌دهنده‌ی عصبی به نام سروتونین دارد که مسئول تقویت خلق و خوی شماست و همین نشان می‌دهد چرا افرادی که IBS دارند میزان افسردگی در آنها بیشتر بوده و کیفیت زندگی شان خوب نیست.
چند پیشنهاد:
غذاهایی بخورید که منبع غنی ویتامین D هستند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و ماهی تن، قارچ‌ها و غذاهای غنی شده مانند ماست، شیر و شیر بادام و غلات بهترین گزینه برای آن محسوب می‌شوند.
در ماه‌های گرم، نور خورشید بهترین منبع ویتامین D خواهد بود، سعی کنید حدود ۱۰ دقیقا در وسط یک روز آفتابی بیرون بروید و ترجیحا برای این مدت کوتاه، کرم ضدآفتاب نزنید.
منبع: prevention

ام ‌اس و ارتباط آن با کمبود ویتامین D

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مهران امامی

مهران امامی

1399-08-21 - 20:17 پاسخ

سلام آقا دکتور من مشگل معده دارم سک سوکه میکنم حتا وقتی معدم درد میگنه پشته منم درد میگنه سمت چپ

saeedehx vahidnia

saeedehx vahidnia

1399-11-20 - 14:16

لطفا برای پاسخ به سوالتون به پیج بپرس 24 اینستاگرام ما مراجعه کنید . آنجا پاسخ سوال شما را دکتر ما داده اند.