حالات رایج خواب چگونه بر سلامتی‌تان تاثیر می‌گذارند؟

مهرناز زاوه
بیشتر افراد توجهی به حالت خوابشان نمی‌کنند، چون خوابیدن کاری است که به صورت خودکار انجام می‌دهند. اما واقعیت امر این است که حالت خوابیدن اهمیت زیادی دارد.

شاید صحبت کردن در مورد حالت خواب بیهوده به نظر برسد، اما به مراتب مهم‌تر از چیزی است که اغلب مردم فکرش را می‌کنند. خیلی‌ها فکر می‌کنند خوابیدن صرفا این است که روی زمین دراز بکشند. بیشتر افراد توجهی به حالت خوابشان نمی‌کنند، چون خوابیدن کاری است که به صورت خودکار انجام می‌دهند. اما واقعیت امر این است که حالت خوابیدن اهمیت زیادی دارد.
اگر در حالتی بخوابید که عملکرد بدن و روند بازیابی تحت تاثیر قرار بگیرد، فرقی نمی‌کند چند ساعت خواب بوده‌اید؛ در این شرایط، حتی پس از یک خواب طولانی مدت نیز احساس خستگی و کلافگی خواهید کرد. یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد حالت خواب، حفظ یکپارچگی ستون فقرات است. هر فیزیوتراپ کار بلدی می‌تواند شما را با ارتباط نخاع و سایر اعضای بدن آشنا کند. اگر ستون فقرات شما آسیب ببیند، انتقال اطلاعات بین مغز و بدن مختل شده و اختلالات ناخوشایندی پدید می‌آید. برخی از این مشکلات به حالت خوابیدن شما بستگی دارند.
حالت خوابیدن انواع مختلف دارد، اما در این مقاله به ۳ نوع اصلی می‌پردازیم. خوابیدن به پشت، روی شکم و به پهلو، بهترین حالات خواب هستند.
۱.خوابیدن به پشت
متخصصان امر اغلب معتقدند که خوابیدن به پشت بهترین حالت خواب است. دلایل متعددی برای این ادعا وجود دارد. اول اینکه، ستون فقرات شما در این حالت در بهترین وضعیت ممکن قرار می‌گیرد. به پشت خوابیدن همچنین احتمال بروز اختلالات گوارشی مانند ریفلاکس اسید را به حداقل می‌رساند.
یکی از معایب این حالت این است که احتمال خروپف و آپنه خواب را افزایش می‌دهد. وقتی رو بالا می‌خوابید، زبان در مسیر مجرای هوا قرار می‌گیرد و از روند طبیعی تنفس جلوگیری می‌کند. به علاوه، ضعف گلو در این حالت تشدید شده و بعضا موجب آپنه خواب می‌شود. اگر چربی اضافی زیادی دارید، ممکن است بخشی از چربی‌ها در اطراف گلو انباشته شوند و از ورود هوای کافی ممانعت به عمل آورند. سوزاندن چربی‌های اضافی و خوابیدن در حالت‌‌های دیگر به رفع این مشکلات کمک می‌کند.
۲.خوابیدن روی شکم
خوابیدن روی شکم حالتی است که معمولا در نوزادان بیشتر دیده می‌شود. متخصص کودک، دکتر واسلاو ویتا در این باره می‌گوید: «خوابیدن روی شکم مثل نوزدان به روند رشد انسان‌ها کمک می‌کند.» دکتر ویتا و همکارانش طی ۵۰ سال تحقیق و پژوهش دریافتند که نقاط فشار متعددی در بدن انسان‌ها وجود دارد که سیستم عصبی را در دوران نوزادی فعال می‌سازد. وقتی نوزاد روی شکم می‌خوابد، این نقاط فشار درگیر می‌شوند. اگر در بزرگسالی هم روی شکم بخوابید، می‌بینید که احساس راحتی بیشتری می‌کنید. این حالت، جوانب مثبت و منفی زیادی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید امتحان کنید، درست انجامش دهید.
شاید فکر کنید خوابیدن با سری فرو رفته در بالش و پاهایی که در امتداد بدن قرار دارند، ایده بدی باشد. این حالت می‌تواند قوس کمر شما را در طولانی مدت افزایش دهد. از سوی دیگر، تحقیقات نشان می‌دهند که خوابیدن روی شکم از خروپف و آپنه خواب جلوگیری می‌کند.
۳.خوابیدن به پهلو
خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به پهلو بخوابند. سخت‌ترین دوران رشد و توسعه انسان‌ها در رحم مادر در همین حالت سپری می‌شود. بنابراین، می‌توانید با خوابیدن به پهلو از اثرات رشد و توسعه دوران جنینی برخوردار شوید. به پهلو خوابیدن کمک می‌کند که از شر خروپف خلاص شوید و بهتر نفس بکشید. همچنین گفته می‌شود که خوابیدن به پهلوها از بروز مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس اسید و سوزش معده ممانعت می‌کند.
یکی از معایب این حالت، خواب رفتن بازو و بی حس شدن انگشتان است. خوابیدن طولانی مدت روی بازو باعث قطع جریان خون به بازو شده و عملکرد عصب را در این بخش مختل می‌سازد. در این حالت، وقتی بیدار می‌شوید شاید فکر کنید کسی از سر شوخی به شما نووکائین داده است. برای جلوگیری از این وضعیت، اطمینان یابید که سرتان روی بالش زیاد بالا نباشد. اگر می‌خواهید به پهلو بخوابید، می‌بایست موقعیت طبیعی ستون فقرات خود را حفظ کنید، و در عین حال دقت کنید سرتان روی بالش خیلی بالا نباشد.
منبع: health

آریتمی قلبی هنگام خواب نشانه‌ی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ