راه‌های ساده برای تنظیم اهداف کارآمد و کسب موفقیت در سال نو-قسمت اول

مهرناز زاوه
تنها ۲ درصد از مردم موفق می‌شوند به اهداف خود در سال جدید دست یابند. چرا؟

تنها ۲ درصد از مردم موفق می‌شوند به اهداف خود در سال جدید دست یابند. چرا؟ شرایط جامعه به گونه‌ای است که ما را به سوی شکست می‌کشاند. می‌خواهید وزن کم کنید؟ یک رستوران یا فست فود در هر گوشه از خیابان دیده می‌شود. اغلب شرکت‌ها از شما می‌خواهند ۸ ساعت در محل کارتان باشید و اضافه کاری هم بکنید. وقتی خسته‌اید، رفتن به باشگاه آخرین چیزی است که فکرش را می‌کنید. اراده هم حدی دارد. مطالعات نشان می‌دهند که قدرت اراده انسان مانند ماهیچه‌ای است که خسته می‌شود. منبع انرژی این ماهیچه محدود است. اما چگونه می‌توان جزء آن ۲ درصد افراد موفق بود. چگونه می‌توانیم تمام سدهای پیش رو را در هم بشکنیم؟ افراد موفق تنها به قدرت اراده خویش بسنده نمی‌کنند. موفقیت آنها در راستای برنامه‌های راهبردی و سیستم‌های کمکی حاصل می‌شود. این مقاله قصد دارد شما را با نحوه ایجاد سیستم‌هایی آشنا کند که بتوانید از طریق آنها به اهداف خود دست یابید. بر اهداف خود تمرکز کنید؛ آنها را روی کاغذ بیاورید و روی حرفتان بمانید.
۱- اهداف SMART داشته باشید
وقتی تصیمات جدید خود را قطعی کردید، آنها را روی کاغذ بیاورید و توضیح دهید که چرا این اهداف برایتان مهم‌اند. متن اهداف خود را جایی بگذارید که همیشه جلوی چشمتان باشد.
اهداف شما باید با الزامات S.M.A.R.T. سازگار باشند.
(S-Specific) مشخص – مسیر پیش روی خود را با دقت تمام مشخص کنید. اهداف شما باید روشن و بدون ابهام باشند. از تنظیم اهداف مبهم خودداری کنید. اگر کاهش وزن را در دستور کار خود دارید، مشخص کنید چه قدر وزن کم خواهید کرد.
(M-Measurable) قابل اندازه گیری – اینکه پس از دستیابی به اهداف تعیین شده با چه تغییراتی مواجه می‌شوید، باید از قبل مشخص باشد. اگر هدف این باشد که در آخر سال دو برابر وزن خود پرس سینه بزنید، واحد قابل اندازه‌گیری، وزن شما خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از ترازو وزن دقیق خود را محاسبه کنید.
(A-Attainable) دست یافتنی – اهداف‌تان را بر اساس واقعیات موجود تنظیم کنید. یک هدف غیرواقعی فی نفسه نه یک هدف که یک آرزو است. اگر صاحب کسب و کاری هستید، هدف اول خود را بر این مبنا نگذارید که یک میلیون درآمد کسب کنید. در عوض، به این فکر کنید که چطور می‌توانید اولین درآمد میلیونی خود را طی ۳ ماه به دست آورید. با این حال، اگر از منابع لازم برخوردار نباشید، نمی‌توانید به اهداف تعیین شده خود دست یابید.
(R-Relevant) مرتبط – اهداف خود را در راستای سبک زندگی‌تان تنظیم نمایید. آیا واقعا می‌خواهید یک کسب و کار چند میلیاردی راه بیاندازید؟ در حالیکه ۳ بچه دارید و در تیم بسکتبال شهرتان نیز عضو هستید؟ اگر هدف مورد نظر با مهارت‌های شما سازگار است، اکنون وقت تصمیم‌گیری است.
(T-Time Bound) زمان محور – اهداف خود را در یک بازه زمانی مشخص تنظیم کنید. یک بازه زمانی باعث می‌شود که احساس فوریت کنید. برای اهداف خود زمان بگذارید. یک سال زمان زیادی است. سعی کنید از بازه‌های زمانی ۵ هفته‌ای یا ۱۰۰ روزه استفاده کنید.
۲-به خودتان جایزه بدهید
جشن گرفتن پیروزی‌ها در مسیر طولانی موفقیت از اهمیت بسیاری برخوردار است. این کار کمک می‌کند که با انگیزه بهتری در مسیر دستیابی به اهداف بلندمدت گام بردارید. پیگیری اهداف روزانه خود را به یک تجربه لذت بخش بدل کنید. مثلا وقتی به یک موفقیت بزرگ دست می‌یابید، خود را به یک سفر خارج از شهر میهمان کنید. توجه به این مسئله موجب می‌شود که در طولانی مدت تمرکز بهتری در انجام امور داشته باشید. تمرکز بالا شما را با‌انگیزه نگه می‌دارد.
منبع: realmenrealstyle

راز موفقیت در ایجاد تغییر در زندگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ