راه‌های ساده برای تنظیم اهداف کارآمد و کسب موفقیت در سال نو-قسمت دوم

مهرناز زاوه
در رویاپردازی راحت باشید؛ اما اهداف واقعی‌تان را ساده بگیرید. اگر هدف‌های بزرگ خود را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید، می‌توانید سریع‌تر به آنها دست یابید.

همانطور که در قسمت اول گفتیم افراد موفق تنها به قدرت اراده خویش بسنده نمی‌کنند و موفقیتشان در راستای برنامه‌های راهبردی و سیستم‌های کمکی حاصل می‌شود.
۳- اهداف خود را ساده کنید
در رویاپردازی راحت باشید؛ اما اهداف واقعی‌تان را ساده بگیرید. اگر هدف‌های بزرگ خود را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید، می‌توانید سریع‌تر به آنها دست یابید. آدرنالین دریافتی از راه دستیابی به اهداف ساده‌تر باعث می‌شود که شور و شوق بیشتری برای دستیابی به سایر اهداف خود داشته باشید. اگر از تصمیم خود مطمئن هستید، اهداف خود را تا حد امکان ساده کنید. اما چگونه می‌توان این کار را کرد؟
۱. تعداد اهداف خود را در سال جدید پایین نگه دارید. سعی نکنید سبک زندگی خود را به طور کلی تغییر دهید، بلکه صرفا بر چند هدف عمده تمرکز نمایید.
۲. در هر زمانی یک هدف مشخص داشته باشید. اگر تمرکز خود را بر اهداف چندگانه بگذارید، قطعا دچار سردرگمی خواهید شد. رسیدگی به ۴ یا ۵ هدف مختلف در هفته روند کاری شما را ناکارآمد خواهد ساخت. سعی کنید هر هفته یا هر روز روی یک هدف تمرکز کنید.
۳. اهداف خود را پیچیده نکنید. سعی کنید با ساده‌سازی اهداف تعیین شده، سبک زندگی‌تان را نیز بهبود ببخشید. از هر چیزی درس بگیرید، اما بیش از حد اهدافتان را دشوار نکنید.
۴. اهداف خود را به پایان برسانید. وقتی با چند هدف مختلف روبرو هستید، اول اهداف در دسترس را به پایان برسانید. احساسی که از طریق دستیابی به اهداف تعیین شده نصیبتان می‌شود، اعتماد به نفس‌تان را افزایش خواهد داد.
۴- مسئولیت‌پذیر باشید
یکی از دلایلی که افراد را از پیگیری اهدافشان باز می‌دارد، عدم مسئولیت‌پذیری است. کمتر کسی می‌تواند در زندگی رومزه خود مسئولیت‌پذیر باشد. به یک گروه یا کمپین اجتماعی ملحق شوید، یا از کسی بخواهید مسئولیت‌پذیری‌تان را یادآور شود. هر روزه، بسیاری از افراد از رسیدن به اهداف خود باز می‌مانند؛ آن هم نه بخاطر اینکه بی‌اراده‌اند، بلکه نقاط ضعفی دارند که از آن با خبر نیستند.
چگونه می‌توان برای هر هدفی مسئولیت‌پذیر بود؟
تنظیم جلسات منظم. ترجیحا با یک نفر ملاقات کنید؛ کسی که با شما رک باشد و در حین مشکلات دستتان را بگیرد.
به یک انجمن اجتماعی بپیوندید. گروه‌های اجتماعی از شما پشتیبانی می‌کنند تا در مسیر صحیح گام بردارید.
شما می‌توانید شرکای مورد نیاز خود را بعضا به صورت آنلاین انتخاب نمایید. به عنوان مثال، وب سایت‌ها و صفحات فیس بوک زیادی راه‌اندازی شده‌اند که می‌توانید در آنها با سایر افراد گفتگو کنید و اهداف خود را به اشتراک بگذارید.
هیچ‌وقت یک راه حل بی‌عیب و نقص وجود ندارد. شما می بایست سیستمی را بیابید که با اهدافتان سازگار باشد. حتی فرزندتان نیز می‌تواند شما را پاسخگو و مسئولیت‌پذیر نگه دارد. بچه‌ها مشوق‌های خوبی هستند. هم‌اتاقی یا همسرتان نیز می‌توانند شما را در مسیر دستیابی به اهدافتان یاری کنند. در هر حال، کار کردن به صورت گروهی بهتر از کار کردن انفرادی است.
۵- بازبینی و تمرکز مجدد
اهداف خود را به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مسیر درست هستید. با ایجاد یک سیستم مناسب، روند پیشرفت خود را به صورت دوره‌ای بازبینی کنید. مثلا می‌توانید یک بار در هفته در روزهای دوشنبه و یا روز اول هر ماه این کار را انجام دهید.
توجه خود را به آموخته‌هایتان معطوف نمایید و زیاد به موارد جانبی توجه نکنید. ممکن است در میانه راه دریابید که شرایط تغییر کرده است. در این وضعیت باید اهداف خود را بر اساس شرایط دوباره تنظیم کنید. حذف اهداف نامربوط و تکراری کمک می‌کند که انرژی خود را برای اهداف اصلی کنار بگذارید. اگر مجبورید مسیر فعالیت‌های خود را تغییر دهید، اهدافتان را در بازه زمانی کوتاه‌تری تنظیم نمایید.
وقتی در حال بازبینی اهدافتان هستید، ببینید آیا به اهداف دیگری نیز نیاز دارید یا خیر. بعضا می‌توانید با افزودن چند هدف جدید به خود کمک کنید که سریعا به اهداف بلندمدت خود دست یابید. چالش پیش روی شما نه تنظیم اهداف که دنباله روی از آنها است. مهم نیست چند بار از مسیر اصلی خارج می‌شوید، آنچه اهمیت دارد پشتکار شما است.
منبع: realmenrealstyle

مطالعه این چند خط زندگی شما را زیبا خواهد کرد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ