تست جدید انگشت برای تشخیص سرطان

مهرناز زاوه
اخیرا محققان توانسته‌اند تکنولوژی جدیدی را برای شناسایی بیومارکر یا نشانگرهای زیستی بسازند که این امکان را می‌دهند که بتوان با تست خون از نوک انگشت فرد، سرطان را شناسایی کرد.

اخیرا محققان توانسته‌اند تکنولوژی جدیدی را برای شناسایی بیومارکر یا نشانگرهای زیستی در قالب اسیدهای نوکلئیک که همان سدّ ساختاری تمام اعضای زنده‌ی بدن هستند بسازند که این امکان را می‌دهند که بتوان با تست خون از نوک انگشت فرد، سرطان را شناسایی کرد.
یکی از آنها در این زمینه می‌گوید: اگرچه ما هنوز در مراحل ابتدایی این تکنولوژی قرار داریم، اما می‌توانیم به تدریج این تست را با استفاده از چند قطره از خونی که از نوک انگشت گرفته می‌شود انجام دهیم. اسید نوکلئیک شامل زنجیره‌ها یا توالی پایگاه‌هایی هستند که تعداد کم تا میلیون‌ها عنصر در آن بسط پیدا کرده‌اند. ترتیب دقیقی که این پایگاه‌ها در آن یافت شده‌اند، حتی در کوتاه‌ترین فاصله، قویا به عملکردشان مربوط می‌شود، بنابراین می‌توان آن را در قالب نشانگر مستقیم چیزی مورد استفاده قرار داد که در داخل بافت‌ها و سلول‌ها اتفاق می‌افتد. مثلا یک خانواده از این اسید های نوکلئیک، microRNA ها نام دارد که تنها دارای ۲۰ پایگاه بوده اما می‌تواند سیگنال چند بیماری از جمله سرطان را بفرستد.
محققان تلاش کرده‌اند تا نشانگرهای زیستی microRNA را به مدت چند سال مورد بررسی قرار دهند اما تنها یک مشکل این وسط وجود داشت و آن کوتاه بودن آنها بود و بسیاری از تکنولوژی‌ها در شناسایی آنها با مشکل مواجه شدند.
در تکنیک جدید، از روش‌های غیرتکنولوژیک برای شناسایی این مسئله استفاده شد که آیا زنجیره‌ی نوکلئیک اسید خاصی در داخل یک ترکیب وجود دارد یا نه و اگر در داخل یک نشان الکتریکی ساده باشد آیا می‌توان میزان آن را تعیین کرد یا نه. اگر زنجیره‌ای که به دنبال آن هستید در داخل آن وجود داشته باشد، مارپیچ دوگانه‌ای را با کمک کاوشگر که در آن قرار داده‌ایم شکل می‌دهد و می‌توانید سیگنال واضحی از آن را ببینید. و اگر این زنجیره آنجا نباشد، بنابراین سیگنالی هم در کار نخواهد بود. با شمردن تعداد سیگنال‌ها می‌توان تعیین کرد که وسعت پایگاه تا کجاست.
منبع: medicaldaily

تشخیص سرطان پوست از روی عکس سلفی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ