دانشمندان توانستند کبد انسان را بسازند

پانته آ توتونپیان
دانشمندان به لطف پرینترهای سه بعدی،توانستند کبد انسان را بسازند.

بعد از موفقیت دانشمندان در ساخت گوش انسان توسط پرینترهای سه بعدی،اینبار دانشمندان توانستند کبد انسان هم بسازند.

شرکت Organovo که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا واقع شده است فروش کبدهای تولید شده توسط چاپگر سه‌بعدی را آغاز کرد.

البته شرکت Organovo هنوز نتوانسته است کبدی را با چاپگر سه‌بعدی تولید کند که به صورت مستقل به طور کامل فعالیت کند. ولی این شرکت همکاری‌هایی را با چندین آزمایشگاه تخصصی آغاز کرده است تا بافت زنده کبد بسازد و در این راستا روشی به دانشمندان پیشنهاد داده است تا بتوانند بافت‌های زنده بدن را هم با چاپگر سه‌بعدی تولید کنند.

«مایکل رنارد» مدیر این شرکت آمریکایی گفت: «این روش جدید ابزار کاربردی را در اختیار محققان قرار می‌دهد که هرگز به آن دسترسی نداشتند. محققان برای نخستین بار در تاریخ می‌توانند به صورت مصنوعی و در شرایط آزمایشگاهی بافت زنده بدن را تولید کنند و آن را در فرد بیمار مورد استفاده قرار دهند. همه این کارها را چاپگر سه‌بعدی انجام می‌دهد».

رنارد بر این باور است که طی چند سال آینده بافت‌های تولید شده با چاپگرهای سه‌بعدی به راحتی در بدن بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان آنها را جایگزین ارگان‌ها یا بافت‌های کوچک بدن کرد تا بیماری‌های مختلف درمان شود. 

ولی با اتفاق مذکور این سوال مطرح می‌شود که، چگونه می‌توان بافت زنده بدن انسان را چاپ کرد؟ این فرآیند زمانی آغاز شد که دانشمندان برای نخستین بار موفق شدند سلول‌های انسانی را از طریق نمونه‌برداری یا سلول‌های بنیادین تولید کنند.

آنها سپس سلول‌های به دست آمده را در اختیار یک چاپگر ویژه قرار دادند و این دستگاه موقعیت آنها را در سه‌بعد اصلی ساماندهی کرد و بر اساس نوع سلول‌ها آنها را در کنار یکدیگر قرار داد و در نهایت توانست نخستین بافت زنده بدن را به صورت مصنوعی تولید کند. 

در این فرآیند زمانی که سلول‌ها با برنامه‌ریزی قبلی به صورت دقیق کنار یکدیگر چاپ می‌شوند، ارسال سیگنال‌ها به یکدیگر را آغاز می‌کنند پس از انجام تعاملات لازم موقعیت خود را مشخص می‌کنند تا بتوانند یک سیستم مرتبط و گسترده را تشکیل دهند.

رنارد اعلام کرد که چاپگر سه‌بعدی آنها برای نخستین بار این امکان را در اختیار بشر قرار داده است تا بتوان بافت‌های کوچک بدن را از این طریق تهیه کرد.
او در این توضیحات به درستی مشخص نکرد که چه زمان می‌توان یک عضو بدن را از این طریق تولید کرد، ولی بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که با پیشرفت‌های علمی فاصله زیادی تا آن روز وجود ندارد که بتوان هر عضو بدن را متناسب با نیاز بیماران در چاپگر سه‌بعدی به تولید رساند.

فناوری چاپگر سه‌بعدی هم‌اکنون برای عملکرد بهتر پروتز و جایگزین‌های مغز استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی اعضای بدن که هر کدام از انواع مختلف سلول تشکیل شده‌اند و به منابع تغذیه متفاوت نیاز دارند، کار دشوار و پیچیده‌ای است که باید اعتراف کرد با علم امروزی نمی‌توان تولید یک عضو بدن با چاپگر سه‌بعدی را به این آسانی محقق کرد.

منبع:ایران

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ