راهنمای جامع تغذیه سالم-قسمت اول

مهرناز زاوه
تغذیه سالم به معنی رعایت یک رژیم غذایی پیچیده و سرسخت نیست؛ بلکه تنها کافی است غذاهای بد را کنار بگذارید و تا جایی که می‌توانید غذاهای سالم و مغذی بخورید.

سال جدید، فرصت خوبی برای تنظیم یک رژیم غذایی سالم است، اینطور نیست؟ بله! اما این عبارت دقیقا چه معنایی دارد؟ دکتر لیزا دیویس که یک متخصص تغذیه است در این باره می‌گوید: «هر کسی باید بدنش را تست کند. برای آنکه بدن عملکرد خوبی داشته باشد، باید با سوخت مناسبی پر شود. تغذیه سالم برای بدن مثل سوخت سالم برای ماشین است. شما می‌توانید از خوراکی‌های مغذی، کم حجم، سرشار از آنتی اکسیدان و عاری از مواد افزودنی و سموم استفاده کنید تا سوخت مورد نیاز بدنتان را تامین نمایید. تغذیه سالم به طور کلی به نحوه تولید مواد غذایی مرتبط است و هیچ تعریف علمی مشخصی برای این عبارت وجود ندارد. به علاوه، تغذیه سالم به معنی رعایت یک رژیم غذایی پیچیده و سرسخت نیست؛ بلکه تنها کافی است غذاهای بد را کنار بگذارید و تا جایی که می‌توانید غذاهای سالم و مغذی بخورید.
از کربوهیدرات استفاده کنید!
بله، درست خواندید. کربوهیدرات‌ها دشمن شما نیستند؛ و تغذیه سالم نیز به معنای نادیده گرفتن این مواد مغذی نیست. بدن شما برای رشد و تکامل به هر سه نوع کربوهیدرات، پروتئین و چربی نیاز دارد. به گفته متخصصان، اسم کربوهیدرات بد در رفته است! بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده که قند بالایی دارند، سرشار از کربوهیدرات هستند. اما کربوهیدرات‌هایی که از منابع طبیعی تامین می‌شوند، خیلی مهم‌اند و مثل سایر پروتئین‌ها و مواد مغذی به ارتقای عملکرد بدن کمک می‌کنند.
بشقاب غذایتان را پر کنید!
این یکی خوب است، نه؟ بر خلاف اکثر رژیم‌های غذایی، تغذیه سالم به شما اجازه می‌دهد غذای بیشتری بخورید؛ با این تفاوت که در عین حال وزن خود را ثابت نگه می‌دارید یا حتی وزن کم می‌کنید، چون با آگاهی بیشتری غذا می‌خورید. یک رژیم غذایی سالم به معنای کم خوردن نیست، بلکه شما را به انتخاب غذاهای سالم‌تر تشویق می‌کند.
از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زای بی‌کیفیت بپرهیزید!
مصرف یک نوشیدنی انرژی‌زای خنک بعد از تمرین خیلی می‌چسبد، اینطور نیست؟ اشتباه می‌کنید! مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا بیش از آنکه مفید باشد، ضرر دارد. اکثر نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی قند بالایی بوده و از مواد تشکیل دهنده بی‌کیفیت مانند پروتئین سویا و مواد افزودنی شیمیایی تهیه شده‌اند.
حداقل یک روز در هفته گوشت نخورید!
برای دنباله روی از یک تغذیه سالم سعی کنید حداقل یک روز در هفته هیچ نوع گوشتی نخورید. غذاهای گیاهی اغلب کمتر از خوراکی‌های گوشتی فرآوری می‌شوند. لوبیا، عدس، آجیل، توفو و غلات سبوس دار مانند کوینولا و گندم سیاه، منبع پروتئین هستند.
غذاهای سرخ شده نخورید!
گول ظاهر گمراه کننده مواد غذایی سرخ شده را نخورید. به طور کلی، بهتر است از مصرف غذاهای سرخ شده و روغنی بپرهیزید، چون اغلب این خوراکی‌ها حاوی چربی‌های مضر و کالری زیادی هستند، در حالی که ارزش غذایی چندانی ندارند؛ حتی پیش از آنکه سرخ شده باشند.
بشقابتان را متعادل پر کنید!
تداوم رژیم‌های غذایی محدود‌کننده در طولانی مدت واقع بینانه نخواهد بود. بنابراین سعی کنید بشقاب غذایتان را به صورت متعادل پر کنید. به گفته دکتر تسنیم باتیا، که با نام «دکتر تاز» شناخته می‌شود، رعایت تعادل در پر کردن بشقاب غذا نقش قابل توجهی در یک برنامه غذایی سالم دارد. دکتر باتیا معتقد است که یک بشقاب غذای متعادل از ۳ بخش تشکیل می‌شود: سبزیجات، میوه و گوشت بدون چربی، چربی‌های سالم و کنسروهای منجمد شده. شما می‌توانید با رعایت مقدار مصرف خوراکی‌های تازه و کنسروی به اهداف غذایی خود دست یابید.
به چیزهایی که از آن می‌پرهیزید، توجه نکنید!
در عوض، به تمام خوراکی‌های خوشمزه و لذیذی فکر کنید که روی میز هستند. بنابراین، به جای اینکه وقت خود را صرف فکر کردن درباره فهرست پرهیز از مواد غذایی کنید، تمرکز خود را بر افزودن مواد مغذی و مفید به رژیم غذایی‌تان بگذارید. اگر پاستا دوست دارید، نوع سفید و اصلاح شده آن را با پاستای غلات کامل جایگزین کنید. حتی می‌توانید از رشته فرنگی برای تهیه پاستا استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای گندم ساییده شده از جوانه گندم استفاده نمایید.
منبع: eatthis

آیا خوردن غذاهای سالم به پرخوری می‌انجامد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ