راهنمای جامع تغذیه سالم-قسمت دوم

مهرناز زاوه
به برچسب روی بسته بندی مواد غذایی توجه کنید. اگر حوصله خواندن ندارید، بهتر است اصلا آن را نخرید!

همانطور که در قسمت اول گفتیم تغذیه سالم به معنی رعایت یک رژیم غذایی پیچیده و سرسخت نیست؛ بلکه تنها کافی است غذاهای بد را کنار بگذارید و تا جایی که می‌توانید غذاهای سالم و مغذی بخورید.
به برچسب مواد غذایی توجه کنید!
توسکا رنو که یکی از پیشگامان عرصه رژیم غذایی سالم است می‌گوید: «به برچسب روی بسته بندی مواد غذایی توجه کنید. اگر حوصله خواندن ندارید، بهتر است اصلا آن را نخرید! بسیاری از موارد غذایی از ترکیبات نگهدارنده یا شیرین کننده تشکیل شده‌اند که مضر هستند.» اگر می‌خواهیم غذای سالم بخوریم، باید به منابع درستی مراجعه کنیم. بسته بندی مواد غذایی ممکن است فریبنده باشد. بنابراین، برچسب روی بسته بندی را بخوانید تا از سلامت مواد تشکیل دهنده مطمئن شوید.
به هنگام خرید خواروبار از قانون ۶ تایی پیروی کنید!
بر اساس این قانون بهتر است خوراکی‌هایی بخرید که حداکثر از ۶ ماده تشکیل دهنده تهیه شده باشد. با انجام این کار، دیگر نباید نگران مواد غذایی فرآوری شده باشید. به عنوان مثال، وقتی می‌خواهید بلغور جوی دوسر بخرید، باید به فهرست مواد تشکیل دهنده دقت کنید، چون برخی از محصولات حاوی جو از شیرین کننده و مواد نگهدارنده تهیه می‌شوند. هیچ دلیلی برای خریدن جوی دوسری وجود ندارد که از چیزی غیر از جو تهیه شده باشد. اگر دقت کنید، می‌بینید که بسیاری از مواد غذایی مورد علاقه شما از میلیون‌ها ترکیب ناشناخته تهیه می‌شوند. خبر خوب این است که انتخاب‌های زیادی در بازار وجود دارد.
در هر وعده غذایی پروتئین بخورید!
پروتئین به ساخت و ترمیم عضلات کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود برای مدت بیشتری سیر بمانید. بسیاری از افراد با مصرف پروتئین در وعده شام و ناهار مشکلی ندارند، اما صبحانه کمی چالش برانگیز است. شما می‌توانید با پخش کردن مقدار پروتئین مصرفی در طول روز، بدن خود را قوی نگه داشته و اشتهایتان را کنترل کنید. برای این کار بهتر است از چربی‌های فرآوری نشده پروتئینی مانند حبوبات و گوشت تازه و عاری از مواد نگهدارنده استفاده کنید.
از خوردن مواد غذایی کنسروی و منجمد اجتناب نکنید!
صرف اینکه یک ماده غذایی در قالب کنسروی، بسته بندی شده یا منجمد عرضه می‌شود، به این معنا نیست که ارزش مصرف ندارد. سارا جین بدویل، متخصص تغذیه در موسسه نشویل در این باره می‌گوید: شما می‌توانید از سبزیجات کنسرو شده بدون نمک، میوه‌های منجمد یا خشک بدون شکر یا گوشت بسته بندی عاری از مواد نگهدارنده استفاده کنید. برای کاهش وزن باید برنامه ریزی کنید و به صورت هفتگی طبق برنامه پیش بروید.
پنیر فرآوری شده را کنار بگذارید!
آیا می‌شود پنیر خورد و در عین حال یک رژیم غذایی سالم داشت؟ خیلی‌ها این سوال را دارند… بله؛ اگر پنیر خالص باشد و فرآوری شده نباشد، قابل مصرف است. از خوردن پنیر خامه‌ای خودداری کنید و به جای آن پنیر فتا یا پنیر بز بخورید. قبل از خرید پنیر بهتر است به تاریخ انقضای آن توجه کنید. اگر قرار است پنیر را ماه‌ها در یخچال نگه دارید، از خریدن آن صرف نظر کنید! اما این بدان معنا نیست که از پنیر در تمام وعده‌های غذایی‌تان استفاده کنید یا سبزیجات را قبل از مصرف در پنیر بغلتانید. شما می‌توانید هفته‌ای چند بار از پنیرهای خالص استفاده کنید تا وعده‌های غذایی‌تان خوش طعم و متنوع باشند.
آگاهانه غذا بخورید!
اگر بدون تمرکز و در حالی که جلوی تلویزیون سریال می‌بینید یا اخبار تماشا می‌کنید، غذا بخورید، از قطار تغذیه سالم جا خواهید ماند. وقتی بدون فکر غذا می‌خورید، احتمال دارد در مصرف مواد غذایی بی‌ارزش مانند کوکی و آب نبات زیاده‌روی کنید. تمرکز حواس نوعی تمرین مدیتیشن است. شما می‌توانید با تقویت این خصوصیت در خود با آگاهی کامل غذا بخورید. مطالعات محققان نشان می‌دهد وقتی مواد غذایی را می‌بینیم، می‌چشیم، بو می‌کشیم و احساس می‌کنیم، کمتر می‌خوریم و بیشتر لذت می‌بریم.
سبزیجات بخورید!
سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی ما هستند. آنها سرشار از مواد مغذی بوده و با انواع بیماری‌ها مبارزه می‌کنند. به علاوه، کالری کمی دارند و سطح اسید معده را کنترل می‌کنند. سعی کنید روزی یک بار سبزیجات بخورید.
منبع: eatthis

غذاهای سالم که فکرش را هم نمی‌کنید چاق‌تان می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ