چرا پلیس ها چاق شده اند؟

پانته آ توتونپیان
9توصیه متخصص تغذیه به پلیس‌ها

بی‌ام‌آی بالا یعنی چه؟
BMI درواقع شاخصی است که به آن شاخص توده بدنی یا همان بادی‌مستر ‌که یک فرد نرمال  دارد، می‌گوییم.  این شاخص توده بدنی باید بین 5/18 تا 9/24 باشد که اگر کمتر از این باشد فرد در گروه افراد لاغر قرار می‌گیرد و باید زیر‌نظر متخصص تغذیه باشد و اگر BMI بین 25 تا 30 باشد، می‌گوییم شخص اضافه‌وزن یا چاقی درجه یک دارد.  اگر این افراد BMI‌شان بین 30 تا 40 باشد، می‌گوییم شخص دچار چاقی یا چاقی درجه دو است. اما  اگر BMI شخص بیش از 40 باشد چاقی مفرط یا چاقی درجه سه نامیده می‌شود که در موارد چاقی مفرط، شخص بیمار است و حتما باید تحت‌نظر پزشک‌های متعدد قرار بگیرد و اقدام به یک درمان جدی کند،  اما در مواردی که اضافه‌وزن وجود دارد قدم اول این است که این اضافه‌وزن شخص را مستعد بیماری‌های ناشی از چاقی می‌کند. به‌عنوان مثال افرادی که دچار اضافه‌وزن می‌شوند به‌خصوص اگر بی‌ام‌آی‌شان بالای 27 باشد خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، فشار خون و مبتلا به بیماری دیابت  در آنها افزایش پیدا می‌کند. 

پلیس‌های جوان کمتر چاق می‌شوند!
همه افراد در سنین جوانی معمولا متابولیسم بالاتر یا به‌عبارت دیگر سوخت‌و‌ساز بیشتری دارند که این امر باعث می‌شود فرد غذای بیشتری دریافت کنند که البته همان‌طور که گفته شد به‌دلیل افزایش متابولیسم، وزن زیاد افزایش پیدا نمی‌کند.
همچنین باید به این نکته اشاره کنم که در سنین جوانی تحرک بیشتر است برای همین  پلیس‌های جوانی که تازه  به استخدام در می‌آیند، به‌دلیل جوانی که دارند فعالیت‌شان بیشتر و به‌دنبال آن سوخت‌وسازشان هم بهتر است.برای همین افرادی که از نظر ژنتیکی مشکل اضافه‌وزن ندارند، لذا با میزان غذایی که دریافت می‌کنند، وزن متعادلی هم دارند.  اما باید به این نکته هم اشاره کنم که  به مرور زمان که سن افراد افزایش پیدا  می‌کند، به‌خصوص بعد از 30سالگی طبیعتا این روند رو به کندی پیش می‌رود، به‌همین دلیل متابولیسم کاهش پیدا کرده و در‌نتیجه نیاز به دریافت غذا هم کاهش پیدا می‌کند.

بهترین رژیم غذایی برای پلیس‌ها
اصول درست خوردن یعنی هر روز از 5‌گروه غذایی خورده شود. به‌عنوان مثال‌ شیر و لبنیات بین 3 تا 4‌واحد در روز استفاده شوند، میوه‌ها بین 2 تا 4‌وعده و ‌سبزیجات حتما در وعده‌های اصلی صبحانه، ناهار و شام جا داشته باشند. همچنین پروتئین در حد متعادل استفاه شود؛ یعنی روزانه یک فرد بالغ تقریبا 7/0‌گرم به‌ازای هر کیلوگرم وزن بدنش نیاز به مواد پروتئینی دارد. در رابطه با نان و غلات که پایه هرمی غذا را برای ما تشکیل می‌دهند، بین 6 تا 9‌واحد باید فرد استفاده کند. حالا اینکه یک واحد نان و غلات یعنی چی؟! باید بگویم که به این معناست که  30‌گرم از انواع نان‌ها یا 5قاشق برنج یا نصف لیوان ماکارونی ‌است. نیروهای انتظامی و نظامی به‌دلیل شرایط شغلی که دارند مانند سایر افراد از هر 5‌گروه غذایی باید استفاده کنند چرا‌که نیاز به چالاکی بیشتری دارند. برای همین پیروی کردن از یک برنامه غذایی مناسب اولین اصل در تناسب اندام همچنین داشتن قوای جسمی مناسب است که این رژیم برای افراد مختلف، متفاوت است.

توصیه متخصص تغذیه به مسئولان نیروی انتظامی
یکی از پیشنهاد‌های من به‌عنوان یک متخصص تغذیه به مسئولان ارشد نیروی انتظامی این است که همایش‌هایی را با حضور پرسنل نیروی انتظامی برگزار کنند و از متخصصان تغذیه دعوت کنند تا در کنار هم بتوانند سطح آگاهی افراد را در‌مورد نحوه تغذیه درست و مناسب بالا ببرند. همچنین آموزش‌های لازم در این زمینه داده و گفته شود که نیاز هر نیروی پلیس به کربوهیدرات، پروتئین، چربی‌ها همچنین گروه‌های غذایی بسته به شرایطی که دارند، چقدر است. همچنین باید این افراد آشنایی پیدا کنند و بدانند که افراد به‌طور روزانه چه مقدار به میوه، چه مقدار به سبزیجات و پروتئین نیاز دارند. ‌وقتی که این آموزش‌ها اتفاق بیفتد، قطعا سوالاتی به ذهن‌شان خطور خواهد کرد و اگر مشکلی داشته باشند به سمت رفع مشکل می‌روند. ‌اگر بخواهیم اتفاق بیفتد اولین نکته داشتن ورزش مداوم و تحت‌نظر متخصص تغذیه است.

آیا شغل مهمتر از انتخاب غذاست؟

مطالب جالب و خواندنی شماره ی 152 مجله ی سیب سبز را از دست ندهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ