آیا شما هم ژنی دارید که باعث تنفر از بروکلی می‌شود؟

مهرناز زاوه
سبزیجات تلخ مانند انواع کلم اغلب به نظر برخی خیلی خوشمزه‌اند و برخی دیگر از آنها متنفرند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد این مسئله تا حدی به ژن‌های ما مربوط می‌شود.

سبزیجات تلخ مانند انواع کلم اغلب به نظر برخی خیلی خوشمزه‌اند و برخی دیگر از آنها متنفرند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد این مسئله تا حدی به ژن‌های ما مربوط می‌شود. بله. پدر و مادرها –در واقع همان کسانی که تکه‌های بروکلی و بروکسل را در دهان بازتان می‌گذارند– در درجه اول علت اصلی واکنش توأم با عق زدن شما نسبت به چنین سبزیجاتی هستند.
اخیرا محققان طی تحقیقاتی دریافتند افرادی که دارای انواع ژن‌های گیرنده‌ی مزه به نام TAS2R از جمله نوع TAS2R38 هستند که در ۲۵ درصد افراد وجود دارد – نسبت به مزه‌های تلخ حساس‌ترند. در این مورد، آنها از دلسترهای تلخ تقریبا متنفرند، اما TAS2R38 با تنفر نسبت به سبزیجات تلخ هم مرتبط است. در تحقیقات قبلی، افرادی که انواع این ژن را داشتند به طور متوسط ۲۰۰ پرس کمتر از این سبزیجات در سال مصرف می‌کردند. اینکه مزه‌ای چقدر تلخ باشد به این مسئله ارتباط دارد که ترکیبات تلخ در غذاها تا چه حد به گیرنده‌های مزه‌ی تلخ بر روی زبانتان متصل هستند. بنابراین در افرادی که دارای ژن TAS2R38 هستند، این ترکیبات به شدت به هم چسبیده‌اند و باعث ایجاد گیرنده‌ی تلخی با حساسیت زیاد می‌شوند.
برای آنکه بفهمید چنین ژنی دارید یا نه اصلا نیاز به انجام آزمایش خاصی نیست. اگر سبزیجات، خصوصا سبزیجات برگ‌دار یا انواع سبزیجات چلیپایی به طور غیرقابل تحملی برایتان تلخ باشد و سرسوزنی احساس شیرینی از آن دریافت نکنید، پس شما این ژن را دارید. با اضافه کردن نمک به سالاد خود و این سبزیجات می‌توانید ترکیبات تلخ را مسدود کرده و نگذارید به گیرنده‌های مزه‌ی تلخ بچسبند.
منبع: shape

راه‌های تشویق کودکان به خوردن سبزیجات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ