ایران؛کشور سیگاری ها

پانته آ توتونپیان
وزیر بهداشت: بیش از ۱۰ میلیون نفر در کشور سیگار می‌کشند.

وزیر بهداشت کشور در جلسه ی هم اندیشی کنترل و مقابله با استعمال دخانیات ،ضمن مطرح کردن آمار بالای افراد سیگاری در کشور گفت:

بخش عمده ای از اعتبارات حوزه سلامت صرف درمان بیمارانی می شود که با سیگار زندگی کرده‌اند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه با توجه به آمار فزاینده مصرف دخانیات در کشور، باید اقدامات جدی تری برای کنترل دخانیات کرد، گفت: عزم جدی برای تغییر رویکردهای گذشته به منظور مبارزه با استعمال دخانیات ضروری است.

سالانه حداقل 50 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود و دخانیات سالانه بیش از 6 میلیون نفر را در جهان می‌کشد همچنین مصرف سیگار منجر به سالانه 50 هزار مرگ می شود که قابل پیش بینی و پیشگیری است.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان رو به افزایش است، افزود:حدود 10 ونیم میلیون نفر در کشور سیگار می کشند که متاسفانه مصرف آن در زنان هم رو به افزایش است.

 استعمال دخانیات از نظر عوارض عامل 90 درصد مشکلات ریوی، 80 درصد برونشیت مزمن، و 25 درصد سایر بیماری های ناشی از مصرف دخانیات است.

 50 درصد از علت مرگ ناشی از بیماری های قلبی و سکته مغزی، مصرف دخانیات است که متاسفانه در این افراد دو تا چهار برابر است.ابتلا به سرطان ریه در سیگاری ها 23 برابر در مردان و 13 برابر در زنان بیشتر است و نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می شوند حدود 300 گرم کم وزن تر هستند.

 کاهش استعمال دخانیات نیاز به همکاری های فرابخشی در حوزه های آموزش و پرورش، آموزش عالی، ورزش و سایر حوزه های مرتبط دیگر دارد.

وی در پایان با بیان اینکه متأسفانه در حوزه پیشگیری در استعمال دخانیات رسانه ها خیلی اثربخش نبوده اند و در برخی موارد اثرات تخریبی نیز داشته اند، اظهار امیدواری کرد که در برنامه ششم و تصویب لایحه بودجه بعد از چند سال تلاش و حداقل 2و نیم سال تلاش در دولت یازدهم توجه ویژه ای به این موضوع مهم صورت گیرد تا بتوانیم در حوزه کنترل دخانیات موفق عمل کنیم.

منبع:خبرگزاری فارس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ