فرمان سلامت جنسی در دست مردان است

mousavi
دبیر انجمن اورولوژی ایران گفت: با توجه به مناسبت هفته ملی سلامت مردان، شیوع بیماری های منتقله جنسی در جوانان و آسیب های ناشی از حوادث رانندگی، امسال در «روز ملی سلامت مردان» دو موضوع اساسی است که در اولویت قرار دارد.

دکتر محمدرضا نوروزی در شبکه خبر ضمن تشریح برنامه های روز ملی سلامت مردان- ششم اسفند- اظهار کرد: امسال وزارت بهداشت به این موضوع توجه داشته که مردان در چه حوادث و اتفاقاتی آسیب بیشتری می بینند. حال آن که این آسیب ها برخی مواقع ناشی از بیماری ها و گاهی هم به دلیل حوادث است.

وی با اشاره به این که همچنان شاهد تلفات و مصدومیت های شدید در تصادفات رانندگی هستیم که بیشترین آسیب نیز متوجه مردان است گفت: بنابراین در روز ملی سلامت مردان به پیشگیری ازحوادث رانندگی نیز به شدت توجه شده است. به همین خاطر نیز شعار این هفته به عنوان «فرمان سلامت در دست شماست» نام گذاری شده است.

فوق تخصص جراحی کلیه، مجاری ادرار و درمان ناباروری در توضیح معنی این شعار گفت: یعنی این که هر کسی مسئول سلامت خویش است و می تواند در مسیر سلامت قرار گیرد. یا اینکه فرمانش را بپیچاند و در مسیر غیر سلامت قرار گیرد.

وی اظهارداشت: انسان می تواند خود را در معرض بیماری ها قرار دهد حال آنکه که حوادث ترافیکی ازجمله حوادث بزرگی به شمار می روند که به سلامت مردان نیز آسیب می رساند.

وی همچنین افزود: بنابراین از آنجا که حوادث جاده ای ما و مرگ و میر ناشی از آن زیاد است مردان می توانند رفتارهای پرخطر در زمان رانندگی را رعایت کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انجمن اورولوژی نیز نخستین پنج شنبه اسفند ماه- روز ملی سلامت مردان- را به بیماری های منتقله از راه جنسی مورد توجه قرار داده و باز هم همان هدف را داریم یعنی باز هم فرمان آن موضوع در دست مردان است.

وی افزود: یعنی اگر مردان در مسیر سالم و خانواده حرکت کنند و نکات بهداشتی را رعایت کنند در سلامت بیماری های منتقله از راه جنسی سالم می مانند حال اگر این فرمان را به بیراهه و کج برانند بیماری ها به آنها منتقل خواهند شد.

دکتر نوروزی گفت: مردان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها هستند، زیرا مردان ما مسئولیت معاش و اقتصاد خانواده را دارند بنابراین این افراد بیشتر در معرض حوادث ترافیکی، آلودگی هوا و همچنین در استرس های شغلی نیز قرار می گیرند.

او گفت: آمارها نشان می دهد که مردان دیرتر از خانم ها به پزشک مراجعه می کنند و علائم بیماری ها را به فراموشی می سپارند؛ یک علامت ساده که می تواند شروعی از یک بیماری خطرناک باشد مانند مشاهده خون در ادرار می تواند علامتی از سرطان باشد اما متأسفانه مورد غفلت واقع می شود. بر اساس آمارها همسران مردان متوجه علائم بسیاری از بیماری های در آنها می شوند؛ مردی که زیاد به سرویس بهداشتی می رود امکان دارد خودش دقت نکند اما همسرش متوجه این امر می شود.

نوروزی بیان کرد: پس نکته حائز اهمیت نقش دیگران در توجه به سلامت مردان است، از نوزادی که به دنیا می آید تا افراد در سنین بالاتر به مراقبت نیاز دارند، یکی از نگرانی های ما در سنین جوانی است که حوادث رانندگی بیشتر در آنها رخ می دهد. زیرا این حوادث بیشتر در افراد کم تجربه ای رخ می دهد که دست به کارهای پرخطر می زنند؛ جالب است که بین بیماری ها هم به همین شکل است مانند بیماری های منتقله از روابط جنسی.

وی ادامه داد: بنابراین رفتارهای پرخطر جنسی میان جوانان بیشتر دیده می شود. چرا که به طور عمده آگاه نیستند و سر پرشور دارند. پس امکان دارد به خود، دیگران و زندگی آینده شان نیز آسیب بزنند.

به گفته دبیر انجمن اورولوژی ایران بهترین موضوع آموزش به مردان است. پس باید آموزش حین خدمت به آنها داده شود؛ همچنین پزشکان نیز باید همواره آموزش های لازم و به روز را فرا گیرند.

وی نقش آموزش را در پیشگیری از بیماری ها اساسی دانست و گفت: باید به مردان اطلاع داد که چه حوادث و کمین هایی برای آنها گذاشته شده که امکان دارد در دام هایی برگشت ناپذیر گرفتار شوند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: متأسفانه کم نیستند مراجعینی که از یک رفتار پرخطر جنسی خبر می دهند و وقتی به آنها اطلاع می دهیم که مثلا به بیماری مانند ایدز یا سایر بیماری های خطرناک جنسی مبتلا شده اند مدام تأسف می خورند. یا گاهی به بیماری هایی دچار می شوند که زندگی آنها را مختل می کند؛ بنابراین باید قبل از وقوع حادثه از آن پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: ما در راستای بیماری های پرخطر جنسی خیلی اصرار داریم که به جوانان در حد مورد قبول عرف در خصوص بیماری های پرخطر جنسی مانند زگیل و تبخال های دستگاه تناسلی، ایدز و… اطلاعات و آموزش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان های دستگاه ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: بی تردید این بیماری ها در کمین جوان های ما نشسته اند و متأسفانه می توانند انتقال دهنده و درگیرکننده سلامت خانواده باشند. بنابراین نقش آموزش و هشدار بهترین راهکار برای حفظ سلامت مردان جامعه است..

به گفته دکتر نوروزی، اورولوژیست ها و مراکز درمانی انجمن حمایت از بیماران کلیوی در سراسر کشور آموزش های همگانی برای مردم را در دستورکار دارند و به آنها مشاوره می دهند؛ در بسیاری از مراکزدرمانی کشورنیز ویزیت های رایگان توسط پزشکان داوطلب انجام می شود. تا چند روز آینده نیز لیست مراکز درمانی و مطب های مورد نظر برای مراجعه مردان در سایت انجمن اورولوژی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همزمان با شروع هفته ملی سلامت مردان، وزارت بهداشت نیزبرنامه های متنوعی از جمله ارایه آموزش هایی در مدارس سراسر کشور را آغازکرده است که اطلاع رسانی در این باره نیز ادامه دارد.

منبع: خبرآنلاین

مطلب مرتبط: 

نکاتی برای سلامت جنسی مردان بعد از ۴۰ سالگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ