۵ راه تقویت اعتماد به نفس نسبت به اندام که خانم‌ها باید بدانند

مهرناز زاوه
وقتی به عوامل موثر بر اعتماد به نفس نسبت به اندامتان فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان خطور می‌کند؟ اکثر مردم تصور می‌کنند برای آنکه اعتماد به نفس بیشتری نسبت به اندام خود داشته باشند، باید تغییراتی در فرم بدنشان اعمال کنند.

وقتی به عوامل موثر بر اعتماد به نفس نسبت به اندامتان فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان خطور می‌کند؟ اکثر مردم تصور می‌کنند برای آنکه اعتماد به نفس بیشتری نسبت به اندام خود داشته باشند، باید تغییراتی در فرم بدنشان اعمال کنند. در این شرایط، ورزش کردن منظم و سالم غذا خوردن نخستین چیزهایی هستند که به ذهن می‌آیند. اغلب افراد فکر می‌کنند باید از رژیم‌های غذایی محدودکننده استفاده کنند، کالری‌ها را بشمارند و هرچه را می‌خورند زیر نظر بگیرند. یادگیری آخرین و بهترین روش‌های تقویت فرم اندام نیز از جمله مسائلی است که افراد نسبت به آن وسواس پیدا می‌کنند. اگر بگوییم این امکان وجود دارد که با استفاده از ذهنتان، احساس بهتری نسبت به اندامتان داشته باشید، چه می‌کنید؟ این ۵ روش تقویت کننده اعتماد به نفس را امتحان کنید تا به خویشتن خویش نزدیک‌تر شوید.
۱-به افکار خود توجه کنید
باور، صرفا یک فکر تکرار شونده است، بنابراین اگر همیشه به چیزی در اندام خود فکر کنید که دوستش ندارید، هرگز احساس خوبی نخواهید داشت. آیا شما از آن دسته افرادی هستید که مدام به سایز دور کمرشان فکر می‌کنند یا درگیر برآمدگی بینی‌شان هستند؟ آیا همیشه خود را با دیگران مقایسه می‌کنید و به این فکر می‌کنید که ای کاش شبیه آنها بودید؟ اگر نسبت به اندام خود منفی بافی کنید، در واقع دارید حس منفی خود را تقویت  می‌کنید. همانطور که می‌دانید، ایجاد تغییرات پایدار و مثبت در یک فضای منفی تقریبا غیر ممکن است. شناخت افکار منفی که در سر می‌پرورانید، کمک می‌کند که نسبت به اندامتان حس بهتری پیدا کنید.
۲-به چیزهایی فکر کنید که دوستشان دارید
به جنبه‌هایی از اندامتان فکر کنید که دوستشان دارید و برایش یک فهرست تهیه کنید. تهیه این فهرست برای بسیاری از افراد یک امر چالش برانگیز است، اما جالب خواهد بود. لزومی ندارد این فهرست صرفا شامل جنبه‌های فیزیکی و زیبایی شناختی باشد. عملکرد هر یک از اندام‌ها درخورد تقدیر است. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید «من قدردان بازوانم هستم؛ چون می‌توانم با آنها عزیزانم را در آغوش بگیرم» یا «من قدر پاهایم را می‌دانم؛ چون قوی هستند و می‌گذارند هرجا و هرچقدر که می‌خواهم قدم بزنم» یا اینکه «من قدردان زبانم هستم؛ چون اجازه می‌دهد طعم خوشمزه غذاها را بچشم». اگر به قدردانی از اندامتان عادت کنید، به تدریج احساس بهتری پیدا خواهید کرد.
۳-نگرش‌تان را تغییر دهید
وقتی ورزش می‌کنید، به جای آنکه به ایجاد تغییرات احتمالی در اندامتان فکر کنید، به خودتان بگویید قوی هستید و می‌توانید از پس هر تغییری بر بیایید. تغییر افکاری که نسبت به قابلیت های خود دارید، کمک می‌کند قوی‌تر و تواناتر باشید.
۴-به اندام خود اعتماد کنید
به این فکر کنید که اندام‌تان برای محافظت از شما ساخته شده است. قلب‌تان بدون آنکه انتظاری از شما داشته باشد، کارش را می‌کند. نفس کشیدن هم اغلب بدون سختی انجام می‌گیرد. بدن‌تان هم از بدو تولد قادر به سوخت و ساز مواد غذایی بوده. شما می‌بایست اندام‌تان را با به اندازه خوردن پرورش دهید، به حد کافی بخوابید و ورزش کنید.
۵- به خود عشق بورزید 
وقتی پای اعتماد به نفس به میان می‌آید، مراقبت از خود اهمیت ویژه‌ای می یابد. وقتی استرس دارید یا غمگین هستید، نمی‌توانید به اندازه کافی از خود مراقبت کنید. در صورتی که این روند به یک چرخه تبدیل شود، می‌تواند شما را از خودتان بیزار کند. برای تقویت اعتماد به نفسی که نسبت به اندام خود دارید، باید مراقبت بیشتری انجام دهید، انگار که از فرزند یا سایر عزیزانتان مراقبت می‌کنید. شما لایق یک احساس خوب هستید، بنابراین به نیازهای خود رسیدگی کنید.
تقویت اعتماد به نفسی که نسبت به اندامتان دارید، می‌تواند به آسانیِ تغییر افکارتان باشد. پذیرش، قدردانی و دوست داشتن اندامی که دارید، نمی‌گذارد بی‌خیال اندام‌تان باشید، بلکه شما را به داشتن یک احساس خوب تشویق می‌کند؛ احساسی که اعتماد به نفس شما را تقویت کرده و انرژی و انگیزه بیشتری برای مراقبت از خویش به شما می‌بخشد.
منبع: doctoroz

نمره اعتماد به نفس من چند است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ