روش‌های آسان برای توقف مصرف زیاد شکر-قسمت اول

مهرناز زاوه
شکر افزوده اغلب در جاهایی کمین می‌کند که شما انتظارش را ندارید. خبر خوب این است که قطع مصرف آن ۱۰۰ درصد امکان‌پذیر است.

«کمتر شکر مصرف کنید». شاید این پیشنهاد کوتاه و در عین حال مفیدی باشد، اما اخیرا محققان در این باره بازخوردهای مختلفی از افراد رژیم گیرنده، متخصصان غذایی و سلامت دریافت کرده‌اند. آنها توصیه می‌کنند که نگذاریم مصرف قندمان از ۱۰ درصد کل کالری مصرفی بالاتر رود. این میزان برای زنان ۱۸۰ کالری یا ۴۵ گرم و برای مردان ۲۰۰ کالری یا ۵۰ گرم است. ممکن است فکر کنید این اعداد برای شخص شما که شیرینی نمی‌خورید صدق نمی‌کند؛ اما شاید بهتر است کمی دقیق‌تر به بشقاب غذایتان نگاه کنید. شکر افزوده اغلب در جاهایی کمین می‌کند که شما انتظارش را ندارید. خبر خوب این است که قطع مصرف آن ۱۰۰ درصد امکان‌پذیر است. ما لیستی تهیه کردیم که به شما کمک می‌کند مصرف شکر را بدون محروم شدن از غذاهای خوشمزه و مورد علاقه‌تان قطع کنید.
به دنبال مقصر داستان باشید
باید گفت که حدود ۵۶ محصول مختلف برای شکر افزودنی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از شربت ذرت با فروکتوز بالا، شربت نیشکر خشک شده، شیره چغندر، شربت برنج قهوه‌ای، شربت افرا و سوکروز – یا هر اسمی که به «اوز» ختم شود. هر وقت انواع مختلف محصولات شکر را روی برچسب محصولی دیدید، سعی کنید برای اضافه کردن آن به غذای خود تجدید نظر کنید چرا که میزان سلامت آنها کمتر از چیزی است که فکر می‌کنید.
نسبت به نوشیدنی‌های خود تجدید نظر کنید
مرکز ملی سلامت طی آماری اعلام کرد که سومین منبع بزرگ کالری‌های غذایی در رژیم ‌های غذایی در آمریکا از سوداها است که یکی از منابع اصلی شکر تلقی می‌شوند. سعی کنید این قوطی‌های سرشار از آب شکر را دور ریخته و به جای آن از چای‌های شیرین نشده یا آب میوه‌های تازه استفاده کنید.
چیزهای شیرین نشده بخرید
فرقی نمی‌کند که سس سیب بخرید، یا شیر بادام یا کره بادام زمینی یا کمپوت میوه، بهتر است به دنبال چیزی باشید که مواد شیرین کننده به آن اضافه نشده باشند. مصرف محصولاتی که دارای برچسب «بدون شکر افزودنی» یا «شیرین نشده» هستند باعث ذخیره میزان قند و کالری مورد نیازتان طی یک سال می‌شود.
با شکم پُر خرید کنید
برای آنکه از این مسئله مطمئن باشید که میزان شیرینی و قند خود را کنترل کرده اید سعی کنید پیش از خارج شدن از خانه، اسنک مختصری بخورید. متخصصان می‌گویند وقتی گرسنه هستیم، احتمال آنکه بخواهیم اهداف رژیمی خود را نادیده بگیریم و غذاهای ناسالم بخوریم بسیار زیاد است.
چیزهای شیرین طبیعی بخورید
به جای خریدن آن همه اسنک‌های شیرین چه باید کرد؟ مواد شیرین طبیعی که فاقد هر نوع شکر افزودنی‌اند گزینه‌ای بسیار عالی محسوب می‌شوند. در واقع متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن میوه یکی از طبیعی‌ترین روش‌ها برای ارضای ویار شیرینی است. برای اطمینان از اینکه غذایتان حسابی شما را سیر می‌کند، آن را با یک چربی سالم مانند آجیل یا کره بادام زمینی بخورید تا بیشتر احساس سیری کنید.
حواستان به میوه‌های خشک شده باشد
تولیدکنندگان مواد غذایی اغلب به آنها شکر، آب کنسانتره یا شربت اضافه می‌کنند تا عمر میوه طولانی‌تر شده و مزه‌ی آن بیشتر حس شود.
دانه رازیانه بجوید
نمی‌توانید جلوی ویار دسر خود را بعد از خوردن شام بگیرید؟ محققان می‌گویند جویدن دانه‌های رازیانه می‌تواند این ویار را از بین ببرد. چرا؟ آنها به طور طبیعی شیرین‌اند اما اصلا قند ندارند. در نتیجه می‌توانند به شما کمک کنند که بدون بادکردن شکم‌تان ویارتان را سرکوب کنید. در ضمن دانه رازیانه برای جلوگیری از نفخ بسیار مفید است.
منبع: eatthis

از کدام نوع شکر کجا استفاده کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ