۱۰ اشتباه شایع والدینی که تازه بچه‌دار می‌شوند-قسمت اول

مهرناز زاوه
هیچ چیز در دنیا ترسناک‌تر و در عین حال شیرین‌تر از پدر و مادر شدن نیست. همیشه نگران آن هستید که یک جای کار اشتباه کرده باشید و خودتان بی‌خبر باشید. اما بهتر است بدانید که تمام والدین اشتباه می‌کنند.

هیچ چیز در دنیا ترسناک‌تر و در عین حال شیرین‌تر از پدر و مادر شدن نیست. همیشه نگران آن هستید که یک جای کار اشتباه کرده باشید و خودتان بی‌خبر باشید. اما بهتر است بدانید که تمام والدین اشتباه می‌کنند. باور ندارید؟ مثلا به والدین خودتان فکر کنید. با یادآوری خاطرات کودکی و نوجوانی احتمالا موارد زیادی پیدا خواهید کرد که به نظرتان آنها در برخورد با شما دچار اشتباه شده‌اند. حقیقت این است که هیچ کس بدون خطا نیست، خصوصا والدینی که تازه صاحب بچه شده‌اند. آنها هم مانند نوزادشان پا به دنیای جدیدی گذاشته اند که سرشار از تجربیات جدید است. اما اگر از ۱۰ اشتباه شایع کسانی که تازه پدر و مادر می‌شوند مطلع باشید شاید خودتان دیگر مرتکب آنها نشوید. در اینجا به این اشتباهات و راهکارهایی برای دوری از آنها اشاره می‌کنیم.
اشتباه اول: برای هر چیزی بیش از اندازه نگران می‌شوید
بسیاری از کسانی که تازه بچه‌دار می‌شوند واکنش‌های زیادی نسبت به تف کردن، بالا آوردن و سایر کارهایی که بچه می‌کند از خود نشان می‌دهند. دکتر لئون هافمن معتقد است که این کار باعث بروز تشویش در نوزاد می‌شود. او معتقد است والدین می‌توانند با ابراز نگرانی درباره مسائل خیلی جزئی و کوچک نسبت به کودک، باعث هدر رفتن یک سال اول زندگی او شوند. آیا زیاد دچار تحرک روده می‌شود یا کم؟ آیا زیاد آب دهانش را بیرون می‌ریزد؟ آیا غذا زیاد می‌خورد یا کم؟ آیا زیاد گریه می‌کند؟ این سؤالات برایتان آشنا نیست؟ این نگرانی‌ها راه را برای لذت بردن شما از بهترین و شیرین‌ترین سال‌های زندگی نوزادتان می‌بندند. 
اشتباه دوم: نمی‌گذارید نوزاد گریه کند
ما پدر و مادرها فکر می‌کنیم کارمان این است که از این مسئله اطمینان حاصل کنیم که بچه گریه نمی‌کند. علتش آن است که گریه کردن او را با این مسئله مرتبط می‌دانیم که به احتمال زیاد کاری را اشتباه انجام داده‌ایم و حالا باید درستش کنیم. ذات بچه‌ها طوری است که حتما گریه می‌کنند. آنها می‌توانند در شرایطی که پوشکشان تازه عوض شده و شیرشان را خورده‌اند باز هم گریه کنند، درست مثل زمانی که آنها را از بغل خود پایین می‌گذارید. بچه‌ها با گریه کردن سعی می‌کنند ارتباط برقرار کنند. این بدان معنا نیست که شما قادر نیستید آنها را آرام کرده یا در آغوش بگیرید. اگر نوزاد شما به مدت یک ساعت یا بیشتر گریه کرد و یا دچار تب، استفراغ، تورم شکم یا هر چیز عجیب و غیرعادی دیگری بود، هر چه سریع‌تر با پزشک تماس بگیرید.
اشتباه سوم: او را برای شیر خوردن بیدار می‌کنید
نوزادانی که شیر مادر می‌خورند بهتر است کل شب بخوابند. اما باور غلطی وجود دارد که می‌گوید شیر مادر در طول شب از غلظت کافی برخوردار نیست. با این حال برای بچه‌های شیرخواره و مادرانشان، خوابیدن در طول شب بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.
اشتباه چهارم: بیرون ریختن آب دهان و استفراغ را با هم اشتباه می‌گیرید
تفاوت این دو بیشتر به دفعات بروز آن مربوط می‌شود نه شدت آن. اگر نوزادتان به خاطر ویروس معدی-روده‌ای استفراغ می‌کند، این اتفاق می‌تواند هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه یک بار و بی‌آنکه ربطی به غذا خوردن او داشته باشد رخ دهد. از طرفی، ریختن آب دهان به بیرون اغلب به خاطر غذا خوردن است.
اشتباه پنجم: تب نوزاد را تشخیص نمی‌دهید
تب بالای ۳۸ درجه در سه ماه نخست پس از زایمان نوزاد می‌تواند خطرزا باشد. یکی از استثناها در این زمینه در واقع تبی است که ظرف ۲۴ ساعت بعد از ایمن سازی و زدن واکسن در نوزاد رخ می‌دهد. برخی والدین فقط می‌گویند: «او گرمش شده» و به بچه تیلنول می‌دهند. اما این یکی از اشتباهات والدین است که در مورد نوزادان این سنی رخ می‌دهد. سیستم ایمنی بدن نوزاد قادر نیست که به خودی خود از پسِ عفونت‌ها برآید. اگر احساس کردید کودکتان گرمش است، سعی کنید دمای بدن او را اندازه بگیرید و اگر بیشتر از ۳۸ درجه بود حتما او را نزد پزشک ببرید.
منبع: webmd

خطر بروز مشکلات روانی برای مردانی که تازه پدر شده‌اند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ