چطور خودمان را سحرخیز بار بیاوریم؟

مهرناز زاوه
برای برخی از ما خوابیدن در ساعت ۱۰:۳۰ شب و از آن سو بیدار شدن با نخستین زنگ ساعت در صبح کاری غیرممکن است.

برای برخی از ما خوابیدن در ساعت ۱۰:۳۰ شب و از آن سو بیدار شدن با نخستین زنگ ساعت در صبح کاری غیرممکن است. اخیرا محققان توانسته‌اند تفاوت ژنتیکی بین کسانی که زود از خواب بیدار می‌شوند و کسانی که نمی‌توانند این کار را بکنند، پیدا کنند.
ساعت درونی بدن ما همیشه تلاش می‌کند تا یک چیز را به ما بگوید، اما بعد از آن با عوامل اجتماعی روبرو می‌شویم که به ما اجازه نمی‌دهند آنچه را که بدن‌مان به طور طبیعی به ما می‌گوید انجام دهیم. اگر هیچ شانسی مبنی بر این وجود ندارد که رئیس‌تان کمی نسبت به ساعت شروع کار شما کوتاه آمده و خیالش بابت آن راحت باشد، پس تنها یک کار باقی بماند که باید انجام دهید: و آن این است که به یک فرد سحرخیز تبدیل شوید. برای این کار سعی کنید ساعت درون بدنتان را به اندازه یک ساعت تغییر دهید. در اینجا به چگونگی انجام این کار اشاره می‌کنیم:
شب‌ها، دمای بدن خود را کاهش دهید
برای داشتن یک خواب عمیق، باید سعی کنید دمای بدنتان را کمی کاهش دهید. برای رسیدن به این وضعیت، سعی کنید ورزش خود را کمی زودتر تمام کنید تا با روند خوابتان تداخل پیدا نکند، تا حد امکان دوش آب داغ نگیرید و چند درجه دمای اتاق را کم کنید.
میزان تماس با نور را در شب کم کنید
ساعت درونی بدن شما توسط نور کنترل می‌شود. فرقی نمی‌کند که نور صفحه‌ی تلویزیون باشد یا هر چیز دیگری، در کل هر چیزی که نوری به صورت شما بتاباند باعث تحریک بیشتر حالت بیداری و ارتقاء عدم خوابیدن می‌شود. برای آنکه بتوانید ساعت درونی بدنتان را تغییر دهید باید میزان تماستان را با نور کم کنید.
سعی کنید با روشنایی روز بیدار شوید
تلاش برای خوابیدن تنها نیمی از مسیر است. کمک به خودتان برای بیدار شدن سر صبح درست به اندازه‌ی تلاش برای خوابیدن اهمیت دارد. سعی کنید به محض آنکه چشم باز کردید پرده‌ها را بکشید یا سرتان را از پنجره بیرون ببرید. اگر بتوانید خودتان را به خوبی تغییر داده تا زودتر بیدار شوید، از آن طرف می‌توانید به موقع به تختخواب رفته و زودتر بخوابید.  
منبع: health

ارتباط سحرخیز بودن و شب زنده‌داری با ژن‌های شما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ