چیزهایی که بوی بدنتان در مورد شما می‌گوید-قسمت اول

مهرناز زاوه
با وجود اینکه بینی ما آنقدر حساس نیست که بتواند یک شخص را از شخص دیگر بشناسد، ولی باز هم «اثر بوی بدن» می‌تواند روی سلامت و روابط شخص تاثیر بگذارد.

همه این شرایط را تجربه کرده‌ایم: یک روز گرم و سوزان، شما چندین خیابان را تا محل کارتان پیاده روی کرده‌اید و احساس می‌کنید که تمام نقاط بدن‌تان را عرق فرا‌گرفته است. تنها امیدوارید که بوی بد شما کل روز در مشام همکارانتان نپیچد. در شرایط دیگری نیز ممکن است بدن شما بوی بد بدهد، مثلا پس از ورزش کردن یا استحمام دیر به دیر.
بعضی وقت‌ها ممکن است کسی بوی بد شما را حس نکند، ولی بوی بد بدهید. دانشمندانی که درباره ترکیبات آلی فرار (VOC) تحقیق می‌کنند خیلی وقت است ثابت کرده‌اند که هر شخص بوی خاص خود را دارد، دقیقا مانند اثر انگشتشان. بعضی به آن «اثر بوی بدن» می‌گویند. برای همین سگ‌ها افراد فراری را می‌توانند از روی بوی بدنشان پیدا کنند. همچنین یک عطر مشخص، روی بدن هر شخص بوی متفاوتی دارد.
با وجود اینکه بینی ما آنقدر حساس نیست که بتواند یک شخص را از شخص دیگر بشناسد، ولی باز هم «اثر بوی بدن» می‌تواند روی سلامت و روابط شخص تاثیر بگذارد.
پنج مورد از ویژگی‌های بوی مخصوص شما به شرح زیر است:
۱. بوی بدن‌تان ممکن است باعث جذب پشه‌ها شود
اگر یک روز تابستانی بیرون بروید و حس کنید که غذای پشه‌ها شده‌اید، به خاطر بوی بدنتان است. بر اساس تحقیقات جدیدی که درباره دوقلو‌های همسان و غیرهمسان انجام شده، دانشمندان معتقدند که ژن‌های بدن هستند که بوی هر شخص را برای حشرات جذاب و یا غیرجذاب می‌کنند. در یک آزمایش از ۷۴ نفر دوقلو درخواست کردند که در یک سالن Y مانند قرار بگیرند و دوقلوهای همسان در یک سو و دوقلو‌های غیرهمسان در سوی دیگر دست همدیگر را بگیرند. سپس از سر دیگر که خالی بود تعداد زیادی پشه آزاد کردند تا ببینند پشه‌ها کدام نوع دوقلو را به دیگری ترجیح می‌دهند. دوقلوهای همسان هر دو به اندازه یکدیگر نیش زده می‌شدند، در حالی که از بین دوقلوهای غیرهمسان، پشه‌ها فقط یکی از قل‌ها را نیش می‌زدند (که ژن‌های آنها کمتر شبیه یکدیگر بود). هر‌چند پشه‌ها موجوداتی هستند که هر کسی را نیش می‌زنند، اما فقط ۲۰ درصد از انسان‌ها این حشرات کوچک را جذب خود می‌کنند. محققان امیدوارند مشخص کنند کدام ژن‌ها پشه‌ها را به سمت انسان جذب می‌کنند تا بتوانند داروی مخصوصی را جهت دفع پشه‌ها تولید کنند.
۲.بوی بدن‌تان می‌تواند باعث شکل‌گیری رابطه عاشقانه شود
همانطور که دو جنس متضاد، همدیگر را جذب می‌کنند، دانشمندان با تحقیق روی حیوانات و انسان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که شما بیشتر جذب افرادی می‌شوید که بوی بدنشان با بدن شما فرق می‌کند. محققان در یک آزمایش از زنان مختلف خواستند تا به بوی پیراهن همسرشان که دو روز متوالی آن را پوشیده‌اند، امتیاز بدهند تا مشخص شود که کدام یک جذاب‌تر است. نتایج حاکی از آن بود که زنانی که بوی بدن همسرشان از نظر شیمیایی کاملا با بدن خودشان متفاوت بود، امتیاز بیشتری به آنها داده بودند.
ولی این دلیل نمی‌شود که سر قرار پیراهنی را که دو روز تمام پوشیده‌اید، بپوشید. زیست شناس مشهور، گری بیوچمپ می‌گوید: «این تفکر که بو نقش مهمی در پیدا کردن جفت مناسب دارد بیشتر برای حیوانات صدق می‌کند، اما در عین حال می‌تواند یکی از ملاک‌های افراد هنگام انتخاب همسر آینده باشد.» بنابراین بوی بدن هر چند تاثیر دارد، ولی طبعا تنها دلیل برای انتخاب شریک واقعی تلقی نمی‌شود. این در حالی است که حس بویایی انسان خیلی ضعیف‌تر از حیوانات عمل می‌کند و او در واقع نمی‌تواند آگاهانه از روی بو کسی را انتخاب کند.
منبع: prevention

چگونه یک دئودورانت خوب انتخاب کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ