آیا تخم مرغ باعث بیماری قلبی می‌شود؟

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد غذاهایی که کلسترول بالا دارند الزاما منجر به بیماری قلبی نمی‌شوند.

ارتباط بین کلسترول بالا و بیماری قلبی در ذهن ما نهادینه شده و این مسئله با هشدارهایی درباره‌ی اینکه برگرهای چرب و بزرگ و سایر فست‌فودها دشمن قلب هستند تشدید شده است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد غذاهایی که کلسترول بالا دارند الزاما منجر به بیماری قلبی نمی‌شوند.
این تحقیق بر روی ۱۰۳۲ فرد سالم ۴۲ تا ۶۰ ساله و با تمرکز بر رژیم غذایی آنها انجام گرفت. یک سومِ این افراد حامل ژنی به نام ApoE4 بودند که با بیماری قلبی مرتبط است. در حالت طبیعی،‌ افرادی که این ژن را دارند می‌بایست بیشتر مراقب عادات رژیمی و شیوه‌ی زندگی خود باشند، چرا که احتمال بروز بیماری قلبی در آنها بیشتر است.
به طور متوسط این افراد به طور هفتگی ۲۸۰۰ میلیگرم کلسترول مصرف می‌کردند، که در قدم اول‌ به شکل خوردن چهار تخم مرغ در هفته بود. محققان ضمن تحقیق سن، تحصیلات، عادت سیگار کشیدن و شاخص حجم بدن این افراد را هم بررسی کرده و هیچ ارتباطی بین مصرف کلسترول و بیماری قلبی در بین آنها نیافتند، چه افراد دارای ژن Apoe4 و چه افرادی که این ژن را نداشتند. از طرفی هیچ ارتباطی هم بین ضخامت سرخرگ کاروتید و مصرف کلسترول مشاهده نشد.
تخم مرغ‌ها، که سرشار از مواد برجسته‌ی دیگری مانند پروتئین و پتاسیم هستند اگر به طور متعادل مصرف شوند منبع مضری برای کلسترول نخواهد بود. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت مشخص شد تأثیر تخم مرغ و گوشت قرمز بر باکتری روده بیشتر از تأثیرشان بر کلسترول بوده و می‌توانند منجر به بیماری قلبی شوند. همچنین، مصرف گاه و بیگاه پنیر و کره آسیبی به شما نخواهد رساند مگر آنکه آنها را به طور روزانه و به مقدار زیاد مصرف کنید.
منبع: thehealthsite

حقایقی درباره تخم مرغ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ