کاهش کارایی در صورت استفاده از آینه حین انجام تمرینات اسکات

مهرناز زاوه
اخیرا محققان دریافته‌اند اسکات زدن در برابر آینه بر قدرت و توانایی ما برای تقسیم شدت وزن به طور مساوی هیچ تأثیری ندارد.

وقتی به باشگاه می‌رویم، فرقی نمی‌کند که برای یوگا باشد، یا رقص زومبا یا وزنه زدن، در کل اطرافمان پر است از آینه و زمانی که حرکات اسکات را انجام می‌دهیم انگار وجود آینه باعث بیشتر شدن تأثیر این حرکت خواهد شد. در واقع، در سالن‌های ورزشی،‌ تعبیه‌ی آینه کاملا با شدت اسکات متناسب بوده و بازخورد بصری مثبتی در فرد و نحوه‌ی قرارگیری به او خواهد داد. اما آیا ممکن است این حرکت حین اسکات زدن منجر به بروز آسیب به ما شود؟
اخیرا محققان دریافته‌اند اسکات زدن در برابر آینه بر قدرت و توانایی ما برای تقسیم شدت وزن به طور مساوی هیچ تأثیری ندارد. علاوه بر این، استفاده از آینه حین اسکات زدن می‌تواند باعث غیرطبیعی جلوه دادن درک و برداشت بصری و حسی ما از جایگاه بدن و شرایط آن شود.
در تلاش برای درک این مسئله که آیا آینه به افراد کمک می‌کند تا به طور متقارن بتوانند اسکات بزنند یا نه، محققان بر روی پنج ورزشکار مرد و پنج ورزشکار زن ۱۸ تا ۵۰ ساله که سابقه‌ی مشکلات استخوانی و تعادلی نداشتند تحقیقاتی انجام دادند. این شرکت کنندگان در سه حالت مختلف پا، تمرینات اسکات دوتایی در هر دو پا را بر روی یک صندلی با ارتفاع ثابت همراه با یک سری حرکات اسکات دیپ هم با آینه و هم بدون آینه انجام دادند. وقتی شرکت کنندگان در جای ثابتی در مقابل آینه می‌ایستادند، پای غالب خود را جلوتر گذاشته و با تغییر ۵۶/۰ درصدی وزنشان را به پهلوها انتقال می‌دادند. وقتی از آنها خواسته شد تا همین حرکت را بدون آینه انجام دهند، آنها ۱ درصد اضافه‌تر از وزنشان را بر سمت غالب بدن وارد کردند. 
در انتها محققان دریافتند وقتی بحث این در میان باشد که ورزشکار بخواهد وزنِ وزنه را به طور متقارن و مساوی بر روی دو پای خود تقسیم کند، وجود یا عدم وجود آینه تفاوت شاخصی به همراه نخواهد داشت.
منبع: shape

نکاتی که باید پیش از دویدن بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ