اتفاقات عجیب که با بالا رفتن سن برای پاهایتان رخ می‌دهد-قسمت اول

مهرناز زاوه
تقریبا تمام اعضای بدن‌تان با گذشت زمان تغییر می‌کنند، پس زیاد جای تعجب نیست که پاهایتان هم دچار تغییر و تحولاتی شوند.

از نخستین روز مدرسه، آنها شما را چه برای پیاده روی صبح و چه برای دویدن، به هرجا که خواستید برده‌اند. تقریبا تمام اعضای بدن‌تان با گذشت زمان تغییر می‌کنند، پس زیاد جای تعجب نیست که پاهایتان هم دچار تغییر و تحولاتی شوند. خوشبختانه، پرداختن تنها چند دقیقه به بررسی سلامت شخصی‌تان، می‌تواند منجر به کاهش مشکلات و بیماری‌های مرتبط با بالا رفتن سن در آنها شود. درد پا و احساس نامساعد ناشی از آن، بخشی طبیعی از روند بالا رفتن سن نبوده و یا چیزی نیست که بخواهید فقط با آن مدارا کرده و کنار بیایید. یکی از متخصصان در این زمینه می‌گوید:  کارهای بسیاری برای کاهش درد، افزایش احساس مساعد و مطلوب در آن و پیشگیری از مشکلات مربوط به درد پا و جلوگیری از وخیم‌تر شدن آن می‌توان انجام داد. در اینجا به هفت مشکل اصلی پا اشاره می‌کنیم که اغلب با بالا رفتن سن رخ می‌دهند و به این مسئله می‌پردازیم که چطور می‌توان آنها را مداوا کرد.
۱.چربی‌‌ها ناپدید می‌شوند
مادر طبیعت از همان ابتدا انسان را با یک کفی داخلی (لایه‌ای کلاژن و الاستین پر شده با بافت چربی) در کف پای او آفرید. اما در یک پیچ و تاب بی‌رحمانه در دوران میانسالی، تولید کلاژن کاهش می‌یابد و ضخامت لایه‌های چربی کف پا، کم می‌شود. بدون وجود این زیرسازی، صبح که از خواب بیدار می‌شوید پایتان مشکلی ندارد اما در انتهای روز درد زیادی خواهید داشت چرا که در اصل روی استخوان‌هایتان راه رفته‌اید. 
با وجود اینکه این روزها راهکارهایی مانند تزریق یا پیوند چربی در کلنیک‌ها انجام می‌شود، اما کارایی آنها هنوز اثبات نشده است. یکی از مطمئن‌ترین راهکارها، پوشیدن کفش‌های نرم و دارای تویی اضافی است که در صورت لزوم، با لایه‌های ژله‌ای یا کفی، تقویت می‌شود.
۲.آرتروز ظاهر می‌شود
پاهای شما بیش از ۳۰ مفصل دارند، که تمام آنها با بالا رفتن سن می‌توانند دچار فرسایش شوند. التهاب مفاصل یا آرتروز به طور شایع به مفصل انگشت بزرگ پا یا مفاصل میان پا فشار وارد می‌کند. در کنار درد، ممکن است صبح‌ها احساس کنید پاهایتان مثل چوب خشک شده‌اند و این حالت با راه رفتن بدتر هم بشود و بعد دوباره شب که شد درد و سفتی آن بیشتر شود. قرار دادن کفیِ ‌کفش، انجام ورزش برای افزایش میزان تحرک و کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن می‌تواند برای رفع این مشکل مؤثر باشد.
آرتروز لگن و زانو بر نقاط پایینی بدن هم اثر می‌گذارد و تعادل‌تان را دچار اختلال می‌کند؛ به طوری که می‌تواند منجر به بروز درد در قسمت درون یا بیرون پاها شود. اگر هر کدام یک از مفاصل تان درد گرفت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. درمان آرتروز لگن و زانو با ورزش و دارو اغلب باعث سبک شدن باری می‌شود که پاهایتان تحمل می‌کنند.
۳.انگشتان خمیده می‌شوند
سال‌ها پوشیدن کفش پاشنه بلند باعث افزایش احتمال دفرمه شدن انگشتان و خمیدگی دائمی انگشت کوچک‌تان خواهد شد. چیزی که می‌تواند با یک ناراحتی و درد معمولی شروع شود، به مرور زمان به وضعیت دردناکی تبدیل خواهد شد. میخچه‌ها و پینه‌های زشت و ناخوشایند هم می‌توانند به خاطر مالیده شدن انگشتان خمیده به کفش، روی پا شکل بگیرند.
برای جلوگیری از خمیدگی انگشتان پا بهتر است پینه و میخچه‌ها را با پد بپوشانید و برای آنکه انگشت شست پایتان در وضعیت بهتری باشد کفش هایی بخرید که جلویشان بازتر است. خبر خوب در این زمینه این است که نیاز نیست کفش های پاشنه بلند خود را دور بریزید. مثلا اگر می‌خواهید شب آنها را در مهمانی بپوشید، بهتر است در طول روز کفش‌هایی از جنس بافت‌های انعطاف‌پذیر مانند کفش‌های جیر یا حتی کفش‌های پیاده روی و کتانی بپوشید تا هنگام شب برای پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند مشکلی نداشته باشید. هر چقدر بیشتر هوای پاهایتان را داشته باشید، آنها هم در طول روز دچار التهاب کمتری خواهند شد و بیشتر می‌توانید پوشیدن کفش‌های شیک را در طول شب تحمل کنید.
منبع: prevention

نکاتی برای داشتن پاهای سالم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ