اصول اولیه رژیم غذایی با پروتئین بالا

مهرناز زاوه
سعی کنید آدم مشکل‌پسند و دقیقی باشید. سعی کنید از دنبال کردن رژیم‌هایی که میزان زیادی گوشت چربی‌دار داشته و اصلا سبزیجات و غلات ندارند خودداری کنید.

سعی کنید آدم مشکل‌پسند و دقیقی باشید. بهترین رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا چربی کمی داشته و شامل کربوهیدرات هستند. سعی کنید از دنبال کردن رژیم‌هایی که میزان زیادی گوشت چربی‌دار داشته و اصلا سبزیجات و غلات ندارند خودداری کنید. برای انتخاب بهترین برنامه‌های رژیم غذایی، سعی کنید با پزشکتان مشورت یا با متخصص تغذیه صحبت کنید.
گوشت کم چرب انتخاب کنید
با انتخاب و خورن یک تکه گوشت کم چرب، می‌توانید تمام پروتئین مورد نیاز خود را با کمترین میزان چربی به دست بیاورید. در واقع یک برش از گوشت گاو مثل یک استیک گرد، نسبت به سینه مرغ پوست کنده با اندازه‌ای متوسط، چربی اشباع شده بیشتری دارد.
روش‌هایی برای انتخاب و استفاده از ماکیان
وقتی در حال خرید مرغ یا ماکیان هستید و می‌خواهید گوشت سفید انتخاب کنید، بهتر است بدانید که با این کار، چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز به دست خواهید آورد. سعی کنید پوست آن را بکنید چرا که سرشار از چربی اشباع شده است.
ماهی سرشار از چربی‌های سالم است
ماهی سرشار از پروتئین بوده و همیشه میزان چربی کمی دارد. حتی ماهی‌هایی که چربی‌های زیادی دارند، مانند ماهی سالمون و ماهی تن هم گزینه‌های خوبی هستند. آن دسته از ماهی‌هایی که حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند برای قلبتان بسیار مفیدند. بسیاری از مردم به اندازه کافی امگا ۳ مصرف نمی‌کنند.
تخم مرغ، پروتئینی ارزان
تخم مرغ‌ها، کلسترول زیادی دارند، اما خوردن یک عدد تخم مرغ در روز برای حفظ سلامت بزرگسالان بسیار مفید است. زرده تخم مرغ تمام کلسترول مورد نیاز شما را داشته و نیمی از آن هم سرشار از پروتئین است، بنابراین احتمالا شما هم سفیده تخم مرغ را انتخاب می‌کنید. اما حتی اگر زرده تخم مرغ را هم بخورید، باید به خاطر داشته باشید که تنها مقدار کمی از کلسترول موجود در آن وارد جریان خون شما می‌شود. احتمال آنکه چربی‌های اشباع شده و چربی‌های غیراشباع میزان کلسترول شما را افزایش دهند بیشتر است.
سویا را امتحان کنید
پروتئین مورد نیاز بدن تنها از حیوانات به دست نمی‌آید. خمیر توفو، برگرهای سویا و سایر غذاهایی که با سویا درست می‌شوند از منابع گیاهی پروتئین به دست می‌آیند. به خاطر داشته باشید که خوردن ۲۵ گرم پروتئین سویا به طور روزانه می‌تواند باعث کاهش کلسترول شما شود.
بیشتر لوبیا بخورید
یک فنجان و نیم لوبیا چیزی معادل ۱۰۰ گرم استیک پخته شده پروتئین دارد. همراه با پروتئین، فیبر موجود در لوبیاها باعث می‌شود که احساس اشباع‌تری داشته و از طرفی کمکتان می‌کند تا کلسترول LDL خود را کاهش دهید.
لبنیات با چربی کم، کلسیم بدن را تأمین می‌کنند
شیر، پنیر و ماست پروتئین و کلسیم لازم را در اختیار بدن گذاشته و باعث محکم‌تر شدن استخوان و سلامت و تندرستی قلبتان می‌شوند. لبنیات کم چرب، بدون چربی یا با چربی کم باعث می‌شوند بتوانید مصرف کالری خود را در سطح پایینی نگه دارید.
مصرف غلات کامل و فیبر
اکثر رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالا، غلات کمی دارند. بنابراین سعی کنید میزان غلاتی را که مصرف می‌کنید بسنجید. غلات سرشار از فیبر و مواد مغذی است. اگر محصولی می‌خرید که از غلات کامل درست شده است، حتما برچسب روی آن را چک کنید تا مطمئن شوید میزان قند و چربی آن بالا نباشد.
جا برای میوه و سبزیجات هم بگذارید
سعی کنید در رژیم غذایی خود جایی برای میوه‌ها و سبزیجات هم بگذارید. آنها حاوی مواد مغذی هستند که شاید در بسیاری از غذاهای دیگر نتوانید پیدا کنید و آنقدر برایتان خوب هستند که شایسته آن باشند که جایی در بشقابتان داشته باشند، حتی در یک رژیم غذایی با پروتئین بالا.
منبع: webmd

رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا؛ آیا واقعا کارسازند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ