کاهش ۴۴ درصدی خطر بروز سیروز کبد با نوشیدن ۴ فنجان قهوه در روز

مهرناز زاوه
محققان طی تحقیقاتی دریافته‌اند نوشیدن قهوه می‌تواند خطر پیشرفت آسیب‌های ناشی از مصرف الکل را کاهش دهد.

نوشیدن قهوه مزایای فراوانی دارد که صرفا به افزایش سطح انرژی بدن و عملکرد جنبشی آن محدود نمی‌شود. محققان طی تحقیقاتی دریافته‌اند نوشیدن قهوه می‌تواند خطر پیشرفت آسیب‌های ناشی از مصرف الکل را کاهش دهد.
سیروز نوعی بیماری کشنده بوده و تقریبا هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. واضح و مشخص است که خطر پیشرفت سیروز را با مصرف قهوه، این نوشیدنی ارزان که در همه جا وجود دارد می‌توان کاهش داد. قهوه نوعی ترکیب مختلط از صدها ترکیب شیمیایی است.
در این زمینه، محققان اطلاعات مربوط به ۹ تحقیق مختلف را در ارتباط با تأثیرات قهوه بر مصرف الکل بر روی ۴۳۰ هزار شرکت کننده مورد بررسی قرار دادرند. از بین این شرکت کنندگان، ۱۹۹۰ نفر دچار سیروز کبدی بودند. از بین ۹ تحقیق، در ۷ تای آن مشخص شده بود که بالا رفتن مصرف قهوه در هر روز می‌تواند به کاهش خطر پیشرفت سیروز کبدی کمک کند. نوشیدن یک فنجان از آن می‌تواند این خطر را تا ۲۲ درصد، دو فنجان تا ۴۳ درصد، سه فنجان تا ۵۷ درصد و چهار فنجان تا ۶۵ درصد کم کند.
در شرایطی که شرکت کنندگان قهوه‌ی تصفیه شده می‌نوشیدند و به نظر می‌رسید مزیت‌‌های بیشتری برایشان داشت در مقایسه با افرادی که قهوه‌ی جوشانده نوشیدند، این مسئله هنوز مشخص نیست که آیا تفاوتی در نوع قهوه و میزان مزایای آن وجود دارد یا نه. با این حال، مواد شیمیایی که به طور طبیعی در قهوه وجود دارد برای محافظت از کبد اهمیت فراوانی دارند.
به خاطر داشته باشید که اگر دچار سیروز کبدی هستید، قهوه آنقدر قدرت ندارد تا بخواهد شکل آسیبی را که به کبد وارد می‌شود تغییر داده و آن را کاهش دهد. در واقع محققان تنها دریافته‌اند که مصرف قهوه به طور روزانه می‌تواند به طور چشمگیری از خطر پیشرفت سیروز در آینده پیشگیری کند. 
منبع: medicaldaily
 

نوشیدن زیاد قهوه آنقدرها هم بد نیست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ