به جای کاهش وزن، اندازه دور کمر را کاهش دهید

a.mahammadi
شاخص اندازه دور کمر بهتر از وزن وضعیت سلامت را نشان می دهد.اگر شما اندازه دور کمر خود را تا 4 سانتی‌متر کاهش دهید، شانس ابتلا به دیابت را در خود تا 60 درصد کم خواهید کرد.

  پروفسور ژان پیر دیسپرس، استاد و متخصص در مطالعات مدیریت چاقی می‌گوید: «ما برای رژیم غذایی طراحی نشده‌ایم، ما طراحی شده‌ایم تا حرکت کنیم.»

رژیم‌های غذایی پر از کالری امروزه تاثیری عمیق بر اندازه دور کمر می گذارند. با حجم زیادی از کالری که روزانه وارد بدن می‌شود و فقط مقدار کمی از آنها سوخته می‌شود، هیچ گریزی حتی برای زیاده‌روی گاه‌گاهی در رژیم غذایی وجود ندارد. راه‌حل آن نیست که افراد به دنبال رژیم غذایی پیچیده باشند یا اینکه بخواهند چربی را بر کربوهیدرات ترجیح دهند یا برعکس. به جای آن، راه‌حل ساده آن است که مواد غذایی بهتر و سالم‌تر بخورند و بیشتر ورزش کنند.هرچند ادعاهای اخیر می‌گویند ورزش تاثیر ناچیزی بر حفظ وزن سالم دارد، دیسپرس معتقد است تلاش برای به دست آوردن تاج برنده در جنگ علیه اضافه وزن، کاری است بیهوده و تنها زمان را هدر می‌دهد

مدعای این مطلب، مطالعه اخیری است که اخیرا بوسیله محققان دانمارکی انجام شده است. این محققان میزان دریافت و مصرف انرژی را بوسیله دوچرخه‌سواران تفریحی در طول یک تور دوچرخ‌سواری دو هفته‌ای ارزیابی کردند. 6 مرد که در دهه 60 عمر خود بودند، در طول 14 روز 2706 کیلومتر رکاب زدند (به‌طور متوسط روزانه 193 کیلومتر). آنها هر چقدر که دوست داشتند می‌توانستند بخورند. علیرغم سوزاندن 7170 کالری در روز برای مدت 2 هفته، وزن آنها بدون تغییر باقی ماند.

       نتایج به دست آمده در نگاه اول این پیام را تقویت می‌کنند که ورزش نقش مهمی در کاهش وزن ندارد. جدای از این، اگر این گروه از دوچرخه‌سواران استقامتی علیرغم مصرف کالری کمتر (5951) از آنچه آنها مصرف کردند، وزن خود را کم نکردند، پس چه شانسی برای ما می‌ماند که در تلاش هستیم با صرف 30 دقیقه ورزش در روز، عرق خود را درآوریم. دیسپریس این نتایج را به منزله تائیدی می‌بیند بر اهمیت ورزش برای مقابله با حفظ وزن سالم. دوچرخه‌سواران 2/2 کیلوگرم از چربی بدن خود را از دست دادند، در حالیکه 5/2 کیلوگرم حجم بدون چربی به دست آوردند، یک یافته قابل توجه که فقط در طول یک دوره 2 هفته‌ای به دست آمده است. این یافته‌ها شواهد بیشتری را فراهم می‌آوردند که در ارزیابی اثر فعالیت فیزیکی / برنامه ورزشی، وزن بدن یک مقیاس ضعیف برای بررسی نتایج است.

       حال اگر قبول کنیم که وزن مقیاس خوبی نیست، چه مقیاس دیگری را می‌توان جایگزین آن کرد تا تاثیر ورزش بر شکل بدن محاسبه شود؟ دیسپریس پیشنهاد می‌کند از اندازه دور کمر به عنوان یک مقیاس خوب استفاده شود. این مقیاس ثابت کرده به یک اندازه تاثیر ورزش را هم بر سلامت و هم بر سایز لباس تخمین می‌زند. در حقیقت، به جای آنکه هدف خود را در سال 2016 روی کاهش وزن بگذارید، سعی کنید هدف نهایی خود را بر کاهش اندازه دور کمر متمرکز نمایید. اگر شما اندازه دور کمر خود را تا 4 سانتی‌متر کاهش دهید، شانس ابتلا به دیابت را در خود تا 60 درصد کم خواهید کرد. داشتن چربی اضافی در شکم نشانه‌ای است از تجمع چربی در کبد، قلب و عضلات.
       برای بخش رژیم غذایی این معادله، سال 2016 را با افزایش بهبود کیفیت و نه کمیت آنچه در بشقاب خود خواهید گذاشت، سپری کنید. انتخاب مواد غذایی خام یا تازه، و نه فرآوری شده، شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات‌سبوس‌دار و محدود کردن مصرف غذاهای پرکالری و کم‌ارزش از نظر مواد غذایی، راه‌حل اصلی این موضوع است.

منبع: روزنامه سپید

مهم ترین دلیلی که موجب چاقی شکمی می شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ