6 درصد پزشکان آینده سیگاری اند!

پانته آ توتونپیان
معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت گفت: آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر حاکی از آن است که 6 درصد از دانشجویان پزشکی مواد دخانی مصرف می‌کنند.

فراهانی معاون فرهنگی دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت که در همایش ملی هم‌اندیشی سلامت دانشجویان که امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد نسبت به آمار 6 درصدی دانشجویان پزشکی سیگاری ابراز نگرانی کرد.

فراهانی با اشاره به تربیت فرد کارآمد به عنوان هدف دانشگاه‌ها اظهارکرد: اگر با عدم سلامت کافی دانشجویان و آسیب‌های جسمی و روانی مواجه شویم علاوه بر هزینه‌های درمان بهره‌وری و تولید افراد کارآمد نیز کاهش پیدا می‌کند و ما در تحقق اهداف آموزش عالی موفق نمی‌شویم مگر با توجه کردن به سلامت  و معیشت دانشجویان. 

وی ادامه داد: در گذشته پرونده سلامت جسمی را برای دانشجویان داشتیم که به دلیل عدم وجود منابع این رقم متوقف شد همچنین در حوزه سلامت روان اقدامات مناسبی انجام می‌گرفت اما به هر حال آنچه باید در حوزه سلامت جسمی و روانی مورد توجه قرار می‌گرفت در حد کفایت نبود‌. 

معاون فرهنگی دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت، اظهار کرد‌: یکی از اقدامات صورت گرفته تست غربالگری جدید است که دقت بیشتری در شناسایی اختلالات روانی دانشجویان دارد همچنین برای سلامت جسمی از سال آینده پرونده سلامت دانشجویان کلید خواهد خورد. 
گفتنی است‌، هر چند که این کار هزینه‌های زیادی دارد اما سرمایه گذاری محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به نگران کننده بودن حوزه سلامت روان گفت: طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر 6 درصد از دانشجویان پزشکی از مواد دخانی استفاده می‌کردند. چون این افراد می‌خواهند وارد چرخه سلامت شوند این آمار نگران کننده است. کاهش نرخ مشارکت‌های اجتماعی،‌ افزایش  آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت‌. 

فراهانی در مورد اقدامات صورت گرفته برای کاهش آمار مصرف مواد دخانی تصریح کرد: ورزش یکی از برنامه‌های اساسی در این حوزه بوده است. از 180 هزار نفر تنها 10 هزار نفر در حوزه ورزش فعالیت می‌کردند. بنابراین جهت افزایش این نرخ ورزش همگانی را مطرح کردیم. 

وی خاطر نشان کرد: طرح همتایاران و کانون‌های سلامت رفتار دو برنامه اساسی برای استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان است. 

معاون فرهنگی دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت در مورد مشکلاتی که فضای مجازی برای افراد ایجاد کرده است، بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی طرح‌هایی مبنی بر وضع عوارض برای استفاده از اینترنت مطرح شده است، قرار بر این بود تا این عوارض صرف ورزش جوانان شود، زیرا یکی از مشکلات فضای مجازی این است که تحرک افراد را کم کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ایران؛کشور سیگاری ها

آمار نگران کننده ی دانش آموزان سیگاری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ