خواص فراوان پیاز

a.mahammadi
پیاز به علت داشتن ویتامین‌های گروه B آرام‌بخش است و به علت داشتن ویتامین‌ C اثر ضد التهابی دارد، همچنین مصرف پیاز برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید است. سالمندان و میانسالان اگر روزانه نصف پیاز مصرف کنند، ۲۰ تا ۳۰ درصد کلسترول بد خونشان کاهش و کلسترول خوب خون آنها افزایش می‌یابد. پیــاز به علت ترکیبات گوگردی می‌تواند از ایجاد سلول‌هایی که با تغییر شکل خود موجب بروز سرطان می‌شوند، جلوگیری کند پیاز برای رشد مـو، درمان یبوست، میگرن، چاقی، پروستات، بواسیر، یرقان و ورم گلو بسیار مفید است پیـاز دارای خاصیت ضد التهابی است و می‌تواند نشانه‌های التهاب مانند درد، تورم، آرتروزها و دردهای نواحی مختلف را تسکین دهد.

پیاز به علّت داشتن فسفر، کارهای فکری را آسان می‌کند. برای افرادی که دچار بی‌ خوابی هستند، مفید است و در صورت مصرف زودتر خواب به سراغ آنها خواهد آمد. پیاز، برای کودکان کم ‌رشد و پیرمردان ضعیف مفید است. برای جلوگیری از خون دماغ می‌‌توانید چند قطره سرکه را روی پیاز رنده شده بریزید و آب آن را در بینی بچکانید، تا از خونریزی جلوگیری نماید. پیاز لثه‌ها را تقویت می‌‌کند و رنگ چهره را روشن می‌‌سازد. پیاز سرشار از ویتامین‌های A و B و C است ونیزدارای آهن، آهک، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، ید، سلنیوم، سیلیس و قند است که به‌طور مستقیم جذب بدن می‌شود. زیاده روی در خوردن پیاز موجب تشنگی، استفراغ، تیرگی چهره و حتی فراموشی می‌شود. پیاز به علت داشتن گوگرد ضد عفونت خون است. وقتی گوگرد وارد خون و ریه‌ها شود با عفونت‌های مجاری تنفسی، مانند آسم، برونشیت و گریپ و غیره مبارزه می‌‌کند. یک پزشک هندی به نام مِنون در پی تحقیقات دو ساله خود در دانشکده پزشکی، دانشگاه نیوکاسل انگلستان، اعلام نمود که: پیاز خام، پخته و یا سرخ کرده از تشکیل لخته‌های خون در رگ‌ها جلوگیری نموده و مانع از بروز سکته قلبی و مغزی می‌شود. پیاز قادر است که کلسترول و چربی‌های خون را کاهش داده و از انعقاد خون داخل رگ‌ها جلوگیری نماید. پیاز قادر است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد. خوردن پیاز همراه با غذاهای چرب، به‌خصوص در مهمانی‌ها یا مسافرت ها، سبب هضم چربی‌ها می‌شود. در استعمال خارجی، پیاز پخته، تسکین‌دهنده سوختگی‌ها و بواسیر است. مرهمی که از پیاز خام رنده شده درست می‌‌کنند اگر به پایین شکم بگذارند، خروج ادرار را آسان می‌سازد و اگر روی پیشانی گذاشته شود سردردهای شدید نیمه سر و سردردهای عصبی را آرام می‌کند. تحریکی که در هنگام پوست کندن پیاز حاصل می‌شود، دردهای شدید نیمه سر (میگرن) را بر طرف کرده و زکامی را که تازه شروع شده است از بین می‌‌برد. برگ‌‌های سبز پیازچه که بیش تر هنگام بهار یافت می‌شود، دارای مقدار زیادی ویتامین C است. پیاز، تقریبا تمام خواص سیر را در معالجه فشارخون، مرض ‌قند، درمان بیماری کرمک و غیره را دارد. مصرف پیاز پخته، باعث لینت یا نرمی مزاج می‌شود. استفاده از پیازی که با چربی پخته شده باشد، برای دفع اخلاط چسبنده از سینه مفید است. مصرف پیاز پخته با چربی برای رفع یبوست و نفخ روده‌ها مفید است. برای این منظور پیاز را با ملایمت بپزید و در هنگام پختن به تدریج به آن کره اضافه نمایید و سپس مصرف کنید. اگر ورقه‌های نازک پیاز در شیر، پخته و مصرف شود، برای درمان دردهای حاصل از قولنج روده‌ها و ناراحتی‌های شکم مفید است. پیاز پخته، حبس البول و کم شدن ادرار را شفا می‌‌دهد و ادرار آور خوبی است. مصرف پیاز پخته به هر شکل که باشد برای رفع ناراحتی‌‌های روحی مفید است.

مصرف پیاز پخته شده در سرکه، برای تقویت هاضمه، زردی (یرقان)، ورم طحال و استفراغ صفراوی مفید است. قرار دادن پیاز پخته و گرم در محل سوختگی و یا قرار دادن آن در محل بواسیر اثر شفا بخش دارد، زیرا خون را به طرف سطح پوست انتقال داده و از تجمع خون در رگ‌‌های بواسیری می‌کاهد.

اگر با آب پیاز چیزی روی کاغذ بنویسید، دیده نمی‌شود ولی همین‌ که آن را گرم کنید و حرارت دهید، کلمات ظاهر می‌‌شود.

منبع:روزنامه آرمان

پیاز خواص درمانی زیادی دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ