همه ابعاد شخصیت خود را در 5 مرحله بشناسید

jalalvand
خیلی مشتاق هستید ا خود و دیگران را بهتر بشناسید؟ ما پنج بعد اصلی شخصیت هر فرد را به شما نشان می دهیم تا بتوانید با شخصیت خود و دیگران مطابقت داده و به شناختی از خودتان و آنها برسید.

روان رنجوری (N)

داشتن احساسات منفی مانند ترس، غم، برانگیختگی، خشم، احساس گناه، احساس کلافگی دائم و فراگیر، مبنای این شاخص هستند.از آنجا که هیجان مخرب در سازگاری فرد و محیط تاثیر دارد، در زن و مردی که در این شاخص نمره بالایی داشته باشند میزان سازش ضعیف تری با دیگران و شرایط استرس زا را نشان می دهند.

برون گرایی (E)

برون گراها جامعه گرا هستند، اما توانایی اجتماعی فقط یکی از صفاتی است که حیطه برون گرایی دارای آن است.دوست داشتن مردم ترجیح گروه های بزرگ  وگردهمایی ها، با جرات بودن، فعال و پرحرف بودن نیز از صفات برون گراهاست.همچنین سرخوش، با انرژی و خوشبین هستند.

انعطاف پذیری (O)

به عنوان یک بند اصلی شخصیت، انعطاف پذیری در تجربه خیلی کم تر از روان رنجوری و برون گرایی شناخته شده است.

اشخاص منعطف هم درباره دنیای درونی و هم درباره دنیای بیرونی کنجکاو هستند و زندگی آنها به لحاظ تجربه غنی است.آنها به پذیرش عقاید جدید و ارزش های غیرمتعارف تمایل دارند و بیشتر و عمیق تر از اشخاص غیرانعطاف پذیر هیجان های مثبت و منفی را تجربه می کنند.

دلپذیربودن (A)

همانند برون گرایی دلپذیر بودن.اساسا نوع دوست است، نسبت به دیگران همدردی می کند، مشتاق به کمک کردن است و باور دارد که دیگران نیز متقابلا کمک کننده هستند.افراد بسیاری مایل اند که دلپذیربودن را به عنوان صفتی قملداد کنند که هم به لحاظ اجتماعی مطلوب است و هم به لحاظ روانی حالت سالم تری است.

با وجود بودن (C)

در افراد این حیطه، قدرت کنترل خود به مفهوم توانایی طرح ریزی خیلی فعال و سازماندهی و انجام دادن وظایف محوله به نحو مطلوب وجود دارد.تفاوت های فردی در این مورد اساس با وجود بودن است.فرد با وجدان هدفمند، با اراده و مهم است.این حیطه را به نام «تمایل به موفقیت» نامیده اند.

منبع: مجله پزشک شهر و کتاب نظریه های شخصیت، شولز

لینک مرتبط: شخصیت‌شناسی از روی انگشتی که در آن انگشتر می‌اندازید

رژ لب‌ تان درباره شخصیت‌تان چه می‌گوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ