مسمومیت خطرناک با خیار شورهای فله ای

پانته آ توتونپیان
عاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو درباره شیوع مسمومیت بوتولیسم غذایی در خیارشورهای فله به مصرف کنندگان این نوع خیارشورها هشدار داد.

سهیل اسکندری درباره شایع شدن مسمومیت با بوتولیسم غذایی در خیار شور و کنسروهای شرکت‌های نامعتبر اظهار کرد: فرآورده‌هایی که با مجوز سازمان غذا و دارو، تولید و وارد سطح عرضه می‌شوند، عموما به‌صورت بسته بندی بوده و شامل تاریخ انقضاء، تولید، شماره بهداشتی و نشان سازمان غذا و دارو هستند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که این امر احتمال تخلف را بسیار کاهش می‌دهد، گفت: نظارت بر عرضه محصولات فله‌ای جزو وظایف این سازمان نیست و توصیه جدی ما به مصرف کنندگان، استفاده از محصولات شناسنامه‌دار است.

اسکندی در این باره به مصرف کنندگان توصیه کرد هنگام مشاهده بسته‌های مواد غذایی، دارویی و بهداشتی علاوه بر درج نام و مشخصات آن، به ترکیب مواد به کار رفته، وزن و زمان تولید و انقضا، علامت هایی نیز که در بخش های پایین آن‌ها چاپ شده است، توجه کنند. علاوه بر اینها نشان سازمان غذا و دارو با تصویر سیب رنگی است که بخش سمت راست آن آبی و سمت چپ با رنگ سبز است. در نیمه چپ آرم از حرف F لاتین، حرف اول کلمه FOOD و به معنای غذا استفاده شده است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در نیمه راست نماد نیز حرف D نخستین حرف کلمه DRUG به معنای دارو است و در نهایت شکل کلی آرم نشانگر F.D.A مخفف سازمان غذا و داروست، گفت: توصیه کارشناسان بهداشت و سلامت، استفاده از محصولاتی بوده که دارای علامت سازمان غذا و دارو است.

معاون اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خاتمه تصریح کرد: از نظر کارشناسان غذا و دارو با استفاده از محصولات نشاندار، نه تنها سلامت افراد تضمین می‌شود، بلکه در صورت بروز عوارض ناشی از مصرف آن‌ها، می‌توان از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به مراجع قانونی شکایت کرد.

گفتنی است؛ در چند روز اخیر تعدادی از شهروندان به علت استفاده از خیارشورهای فله‌ای و کنسروهای شرکت‌های نامعتبر دچار مسمومیت شده و برای درمان به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

منبع : میزان

آیا خیار شور سرطان زاست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ