اصل طلایی در تربیت جنسی کودکان کدام است؟

jalalvand
من صاحب یک دختر بچه 6 ساله هستم که دچار خود ارضایی شده بود، حالا هم که کم کم در حال بزرگ شدن است این سوال برای من پیش آمده که از کی و چطور باید شرح مسائل جنسی را برای دخترم شروع کنم؟ منظورم قاعدگی خانوم ها است.

دخترم قبل از دو سالگی دچار خود ارضایی شده بود و همین مسئله من را خیلی نگران کرد. به روانپزشک که مراجعه کردم برای او قرص دادند و گفتند که این موضوع برطرف خواهد شد.ولی از اونجایی که ما ایرانی ها از قرص روانپزشک می ترسیم، تصمیم گرفتم که قرص را به کودکم ندهم.

با تحقیق زیاد یاد گرفتم که بی تفاوت باشم. این موضوع از عذاب آور ترین لحظه های زندگیم بود.سعی می کردم حواسش رو پرت کنم ولی موفق نمی شدم. با این امید که در همه جا نوشته بودند بعد 5 سال این اتفاق ها خود به خود حل خواهد شد، فقط تماشا کردم.

این 5 سال تموم شد ویک ساله است که خبری از خود ارضایی نیست.ولی ترس اینکه با مسائل بزرگتر چطور رفتار کنم همیشه در وجودم هست و اینکه باید درباره مباحث بلوغ دخترم کی چطور باید رفتار کنم؟

شاید اینها درد دل برخی از مادران درمانده ای باشد که مسایل این چنینی را تجربه می کنند و با آن دست و پنجه نرم می کنند.در این باره دکتر محمدضا رجبی شکیب مطالب مفیدی را ارائه می کنند.

درباره آموزش های جنسی به کودکان حرف زیادی وجود دارد، اما به نظر من یک اصل خیلی مهم هست که با توجه به آن جلوی خیلی از اشتباهات والدین را گرفت:

اصل «برخورد عادی»

متاسفانه بعضی پدر و مادرها به محض مشاهده رفتارهای جنسی از جمله خود ارضایی، در کودکانشان، مضطرب شده و فکر میکنند باید برخوردی شدید و اساسی داشته باشند تا کودکشان دیگر هیچ وقت به چنین چیزهایی فکر نکند؛ درصورتی که عوارض این برخورد، خیلی بیشتربوده و گاهی تاثیراتی در زندگی جنسی فرد در بزرگسالی وی می گذارد، که ما حتی نمی توانیم فکرش را بکنیم!

من مراجعی داشتم که وقتی ۴ سال بیشتر نداشته است، مادرش به عنوان تنبیه روی پاش قاشق داغ گذاشته است! درحالی که همان دختر بچه ۴ ساله تا سالها بعد اصلا نفهمیده بود که برای چه چیزی تنبیه شده است! این داستان در گذشته، ضمن اینکه لطمه جبران ناپذیری به رابطه مادر و فرزندی زده بود تا همین امروز باعث شده تا دخترش در دوران بزرگسالی نیز با مشکلات جنسی جدی رو به رو شود.

اصل برخورد عادی یعنی اینکه بدانیم بچه ها درکشان از سکسو خود ارضایی، مثل ما بزرگترها نیست، پس رفتارهای آن ها هم معنای رفتارهای ما را ندارد! پس ما نباید با معیارهای خودمان نگاه کنیم و وقتی یک رفتار جنسی از کودکمان دیدیم، فکر کنیم که فرزند دلبندمان از نظر جنسی منحرف شده است.

اصل برخورد عادی می گوید چنین برخوردی باعث می شود که کودکتان احساس کند این موضوع مسئله بسیار ویژه ای است و با همه موضوعات دیگر فرق می کند. این مورد باعث می شود که توجه کودک بیشتر به موضوع جنسی جلب شده و بیشتر در معرض خطر قرار گیرد.

همچنین اصل برخورد عادی می گوید: اگر در مواجهه با رفتارهای جنسی مانند خود ارضایی (و اصولا همه رفتارهای نابهنجار کودک) حساسیت به خرج بدهیم، باعث تکرار آن رفتارو نهادینه شدن آن  در کودک می شوید. پس بهترین کار این است که برخوردی عادی داشته باشیم و تلاش کنیم حواس کودک را به موضوع دیگری منحرف کنیم، تا از آن موقعیت بیرون آمده و ادامه ندهد.

منبع: الو دکتر

لینک مرتبط: برای درمان اعتیاد به خود ارضایی چه کنم؟

سلام من پسری هستم که10سال خود ارضایی میکردم ومدتیه که به سختی ترک کردم آیا ممکنه بعد از ازدواج باعث ناقص به دنیا اومدن فرزند بشه؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ