برای داشتن چشمانی سالم حتما این 11 ماده غذایی را بخورید!

jalalvand
در این ‌مبحث ‌قصد داریم دربارة مواد غذایی که می‌توانند از بروز ‌بیماری‌های چشم پیشگیری ‌کنند، صحبت کنیم.

رادیکال‌های آزاد که اتم‌های تک‌الکترونی هستند برای بدن و از جمله چشم ‌مضر هستند.‌‌در واقع بدن باید مواد ‌غذایی را دریافت کند تا بتواند با این رادیکال‌های آزاد مبارزه کند تا به این طریق ‌از آسیب رسیدن به چشم جلوگیری شود.‌این مواد محاظت‌کننده آنتی‌اکسیدان نام دارند؛ به عبارت دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها محافظ بدن در برابر رادیکال‌های آزاد ‌هستند.‌حال ‌آنتی‌اکسیدان‌ها را بشناسیم:

ویتامین آ:

در تشکیل مادة رنگی چشم دخالت دارد.این ویتامین در منابع حیوانی مثل جگر و زردة تخم‌مرغ موجود است.پیش ‌ویتامین آ در منابع گیاهی وجود دارد، به خصوص در سبزیجات با رنگ ‌سبز تیره، نارنجی و قرمز.

سلنیوم:

کمبود سلنیوم در عدسی چشم سبب تیرگی عدسی چشم می‌شود.‌آب ‌مروارید (کاتاراکت) نیز که بیماری چشمی ‌است در نتیجة تیرگی عدسی چشم ایجاد می‌شود، بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به آب ‌مروارید از منابع حاوی سلنیوم غافل نشوید، مانند ماهی‌ها مثل ماهی کولی، تخمة آفتابگردان، سبوس گندم، جوانة گندم، برنج، خاویار و میگو.

روی:

‌در حفظ سلامت شبکیة چشم نقش مهم ‌دارد.روی همچنین در آزاد شدن ویتامین آ از کبد، که برای چشم لازم است، نقش دارد.‌روی عامل مفیدی در پیشگیری از آب ‌مروارید است و در غذاهای حیوانی، گوشت و ماهی یافت می‌شود.

مس:

به همرا ویتامین آ در مقابله با استرس اکسیداتیو عمل می‌کند.‌منابع حاوی آن ‌غذاهای دریایی و آلو است.

منگنزیک:

آنتی‌اکسیدانی مناسب برای سلامت چشم است.منگنزیک در آجیل، فندق، جوانة گندم، شکلات سیاه، تخمة کدو، تخم کتان، کنجد و تخمة آفتابگردان وجود دارد.

تورین:

اسید آمینه‌ای است که به مقدار بالا در ‌چشم وجود دارد.این اسید آمینه در پیشگیری از آب ‌مروارید نقش بسیار مهمی دارد و کمبود آن در چشم سبب آسیب به شبکیة چشم و تخریب آن می‌شود.‌‌تورین در منابع حیوانی وجود دارد.

لوتیین و گزانتین:

در شبکیة چشم و نیز در لکة زرد در شبکیة چشم به مقدار بالا وجود دارند.این دو ماده در پیشگیری از آب‌ مروارید نیز اهمیت دارند.‌‌منابع آن سبزیجات سبز به ویژه اسفناج است.

کورستین:

در مرطوب ماندن چشم نقش مؤثری ‌دارد.این ماده در سیر و پیاز به مقدار بالا وجود دارد.

لیکوپن:

در سلامت چشم نقش دارد و در گوجه فرنگی، هندوانه و گریپ ‌‌فورت ‌به مقدار بالا یافت می‌شود.

فلاوونوید‌ها:

موجب نگه‌داری کلاژن در عدسی چشم می‌شود.همچنین برای شفافیت و پایین آوردن فشار درون‌ چشمی ‌و پیشگیری از بیماری ‌آب ‌سیاه (یا گلوکوم) ‌اهمیت دارد.‌منابع حاوی آن جعفری، کرفس، ‌آویشن، ‌توت‌ها به خصوص قرمز و سیاه هستند.

ویتامین سی:

فشار داخل چشم را کاهش می‌دهد و از بیماری آب سیاه پ‍یشگیری می‌کند.‌‌یادتان باشد که افراد سیگاری به ویتامین سی بیشتری نیاز دارند.

منبع: پزشک شهر

لینک مرتبط: درمانی طبیعی برای تقویت چشم…

تقویت بینایی با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ