معاینه سینه توسط خود فرد و پزشک (قسمت اول)

faateme1366
در این مطلب با دو روش معاینه سینه توسط خود فرد و پزشک به طور کامل آشنا شوید.

نحوه معاینه سینه در زنان

در زنانی که معاینه سینه انجام می‌دهند، احتمال تشخیص زودهنگام سرطان خیلی بیشتر است. زنان می توانند با معاینه سینه هایشان هر چند وقت یکبار از وضعیت آن ها آگاه باشند و متوجه تغییرات آن بشوند. بهترین زمان برای بررسی و معاینه سینه ها زمانی است که پستان ها حساس یا ورم کرده نباشند.

معاینه سینه چه فوایدی دارد؟

درباره فواید معاینه سینه و وضعیت طبیعی سینه ها  در 20 سالگی باید به زنان اطلاعاتی داده شود. زنان باید بدانند که پستان هایشان در حالت عادی چه وضعیتی دارند تا بتوانند هرچه سریعتر، از طریق معاینه سینه تغییرات آن را تشخیص دهند. در عین حال زنان باید بدانند که هر تغییر در پستان، به معنی وجود سرطان نیست.

در زنانی که معاینه سینه انجام می‌دهند بیشتر سرطان ها در مراحل ابتدایی یعنی زمانیکه شانس خوبی برای معالجه موفقیت آمیز وجود دارد، تشخیص داده می شوند. در انگلستان، بیش از نیمی از سرطان‌های تشخیص داده شده در خلال غربالگری و معاینه سینه، در مراحل بسیار ابتدایی، هنگامی که [توده‌های سرطانی] کوچک هستند و به غدد اطراف پستان سرایت نکرده اند، تشخیص داده شده‌اند.

در زنانی که معاینه سینه انجام می‌دهند، احتمال تشخیص زودهنگام سرطان خیلی بیشتر است. این مطلب به این معنا است که شانس اینکه غده سرطانی کوچک باشد و به جای عمل جراحی برداشتن کل پستان (مستکتومی)، عمل جراحی برداشت توده (لامپکتومی) سرطانی در سینه انجام شود زیاد است. در یک مقایسه میان سرطان های تشخیص داده شده از روش غربالگری (معاینه سینه) و سایر سرطان‌های پستان نشان داده شد که حدود 7 نفر از 10 نفر (70%) زنانی که با انجام معاینه سینه، سرطان سینه آنها تشخیص داده شده با حفظ پستان درمان شده اند که این میزان در زنانی که خارج از برنامه غربالگری سرطان آنها مشخص شده  55% می باشد.

برای معاینه سینه برنامه منظم داشته باشید

زنان می توانند با معاینه سینه هایشان هر چند وقت یکبار از وضعیت آن ها آگاه باشند و متوجه تغییرات آن بشوند. اما روش پیشنهادی پزشکان در معاینه سینه پیگیری یک تکنیک قدم به قدم بر اساس یک زمان بندی منظم برای بررسی دائمی تمامی بافت پستان است. اگر شما هم احساس می کنید که معاینه سینه می تواند به شما برای داشتن زندگی سالم تر کمک کند طبق یک برنامه منظم (مثلا هر فصل یکبار) آن را به کار ببرید.

بهترین زمان برای معاینه سینه

بهترین زمان برای بررسی و معاینه سینه ها زمانی است که پستان ها حساس یا ورم کرده نباشند. زنانی که در دوره بارداری یا شیردهی هستند یا از کاشت پستان استفاده کرده اند نیز می توانند به طور مرتب سینه هایشان را مورد معاینه کنند. بهتر است زنانی که معاینه پستان را انجام می دهند، گاه گاه روش کار خود را با یک متخصص در میان بگذارند تا از صحت عملکرد خود مطمئن شوند.

نحوه معاینه سینه ها توسط خود فرد

روش اول معاینه سینه ها

برای معاینه سینه باید در حالیکه لباسهای خود را در آورده‌اید در مقابل آینه بایستید و به هر یک از پستانهایتان به طور جداگانه نگاه کنید. به اندازه، شکل، رنگ، حاشیه‌ها و جهت سینه ها و نوک سینه هایتان توجه نمایید.

هنگام معاینه سینه دستهایتان را بلند کرده و بالای سرتان قرار دهید و همانگونه که از یک سمت به سمت دیگر به آرامی می‌چرخید به سینه هایتان نگاه کنید.

دستهایتان را محکم به کمرتان فشار دهید و شانه‌هایتان را به جلو بیاورید. اکنون به هر یک از سینه هایتان به طور جداگانه نگاه کنید.

حالا دست راست خود را بلند کرده و به پشت سرتان قرار دهید. با استفاده از انگشتان دست چپ، شروع به لمس پستان راست نمایید. این مرحله از معاینه سینه بهتر است در حمام و در حالیکه دستها صابونی هستند انجام شود. از کنار خارجی پستان شروع به لمس کردن نموده و بصورت دایره‌ای، کل سینه را معاینه و لمس نمایید تا به نوک سینه برسید. سپس ناحیه بین سینه و زیر بغل و در آخر،‌ زیر بغل را معاینه نمایید. سپس این کارها را برای پستان چپ خود انجام دهید.

روش دوم معاینه سینه ها

به پشت بخوابید و دستتان را زیر سرتان بگذارید. این وضعیت باعث می شود تا بافت پستان تا حد ممکن روی قفسه سینه گسترده شود و در نتیجه به کمترین ارتفاع ممکن برسد. در این حالت لمس کردن کلیه بافت سینه و تشخیص توده ها آسانتر و دقیق تر است. سه انگشت وسط دست دیگر را در کنار هم نگه دارید و با نوک آن ها در سینه به دنبال توده ها بگردید. سعی کنید با حرکات کوچک دایره ای به اندازه یک سکه که روی همدیگر می افتند، بافت سینه را کاملا حس کنید.

هنگام معاینه سینه ها به این نکات توجه کنید

در معاینه سینه ها برای تشخیص دقیق تر، از سه سطح فشار استفاده کنید. اول با فشار کم، بافت نزدیک به پوست را بررسی کنید. بعد با فشار متوسط بافت درونی را حس کنید و در نهایت با فشار بیشتر، به بررسی بافت نزدیک به قفسه سینه و استخوان های دنده بپردازید.

هنگام معاینه سینه به یاد داشته باشید که یک برآمدگی در انحنای پایینی هر پستان طبیعی است. اول هر نقطه از سینه را با هر سه فشار مورد آزمایش قرار دهید و سپس به سراغ نقطه بعدی بروید.

پیشنهاد می شود هنگام معاینه سینه برای حرکت در طول پستان، جهت حرکت خود را از بالا به پایین انتخاب کنید. یعنی اول یک خط فرضی از زیر بغل تا وسط جناغ در نظر بگیرید و بافت سینه را از بالا به پایین در مسیر آن بررسی کنید و بعد از رسیدن به حدنهایی پایین سینه، خط فرضی را کمی به سمت داخل بدن حرکت دهید و دوباره از بالا شروع کنید.

فراموش نکنید که در حین بررسی و معاینه سینه، باید همه پستان بررسی شود و حتی بهتر است کمی بالا و پائین آن را نیز مورد آزمایش قرار دهید. یعنی حد پایین و بالای پستان را دنده ها و استخوان ترقوه (زیر گردن) در نظر بگیرید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این شیوه بررسی و معاینه پستان، باعث می شود بیشترین حجم بافت پستان مورد آزمایش قرار بگیرد و هیچ محلی از قلم نیافتد.

پس از اتمام بررسی و معاینه هر دو سینه، روبروی آینه بایستید و کف دست هایتان را به آرامی روی باسن فشار دهید. این شیوه ایستادن باعث کشیده شدن عضلات سینه و در نتیجه در معرض دید قرار گرفتن بهتر سینه ها می شود. حالا با نگاه کردن به پستان ها هر تغییری در اندازه و شکل یا وجود لکه ها روی آن را تشخیص دهید.

در طی معاینه سینه ها در صورتی که علاقمند به بررسی زیر بغل ها نیز هستید، آن ها را در وضعیتی بررسی کنید که ایستاده اید و دست ها را فقط به اندازه ای بلند کرده اید که دسترسی به زیر بغل هایتان برای انگشت های دست دیگر فراهم باشد.

هنگام معاینه سینه فراموش نکنید که هر گونه توده ای را در بافت پستان احساس کردید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر هنگام بررسی و معاینه سینه مشکلی پیدا شد چه باید کرد؟

در صورت مشاهده هر گونه تغییری در پستانتان هنگام معاینه سینه، باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید، خواه این مشکل در قسمت داخلی پستان، پوست آن و یا نوک پستان باشد. طبیعی است که در چنین مواقعی احساس نگرانی نمایید، اما سعی کنید به خاطر داشته باشید که از هر 10 توده‌ای که در سینه پیدا میشود 9 تای آن غیرسرطانی است. حتی اگر توده‌ای که در پستان شما وجود دارد سرطانی هم باشد، شکی نداشته باشید که تشخیص زودرس و به موقع و درمان مناسب آن، باعث افزایش احتمال معالجه کامل آن خواهد شد.

منبع: خبرداغ

ادامه مطلب را در قسمت دوم بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ