معاینه سینه توسط خود فرد و پزشک (قسمت دوم)

faateme1366
برای تمام زنان اجباری است که معاینه سینه انجام دهند تا از سرطان در امان بمانند.

معاینه سینه توسط پزشک را کامل در قسمت اول مطلب خواندید و اکنون معاینه سینه توسط پزشک را با هم میخوانیم.

معاینه سینه توسط پزشک

معاینه سینه توسط پزشک به این صورت است که او ابتدا سینه های شما را نگاه خواهد کرد و این در حالی خواهد بود که دستهای شما به حالت عادی در طرفین قرار دارد. سپس پزشک از شما خواهد خواست که دستهایتان را به بالای سرتان ببرید و در آخر نیز از شما می‌خواهد که دستهای خود را به دو طرف کمر خود فشار دهید. با مشاهده سینه در چنین حالتهایی، پزشک اغلب می‌تواند تغییراتی که در سینه ها وجود دارد را کشف نماید. سپس شما باید بر روی تخت دراز کشیده و دستهایتان را زیر سرتان قرار دهید تا پزشک بتواند پستان شما را معاینه کند.

برای معاینه سینه برنامه منظمی داشته باشید و هر چند وقت یکبار به پزشک مراجعه کنید

اگر در طی معاینه سینه، پزشک متوجه وجود توده‌ای در پستان شود، معایناتش را در آن نقطه بیشتر متمرکز کرده و سعی می‌کند با انگشتانش، اندازه توده را مشخص نماید. بعد از معاینه پستانها، پزشک معمولاً غدد لنفاوی زیر بغل و آنهایی که در قسمت تحتانی گردن قرار دارند را معاینه می‌کند.

به یاد داشته باشید که :

پس از 20 سالگی، زنان باید درباره معاینه سینه (BSEاطلاعات کسب کنند و نسبت به وضعیت طبیعی پستان هایشان آگاهی داشته باشند و هرگونه تغییر جدید را هرچه زودتر به متخصص اطلاع دهند.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر، از جمله پیدا شدن یک توده یا تورم، خارش پوست یا لکه روی سینه، درد یا تو رفتن نوک سینه، قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست یا نوک پستان یا مشاهده ترشحاتی غیر از شیر از سینه باید برای تشخیص دقیق تر با سرعت به مشاور پزشکی خود مراجعه کنید. به هرحال در یاد داشته باشید که در اکثر مواقع تغییرات سینه حاصل سرطان نیستند ولی احتیاط همیشه لازم است.

پس از مشاهده هر یک از این موارد طی بررسی و معاینه سینه، فرد باید برای تشخیص دقیق تر به متخصص رجوع کند. متخصص باتجربه می تواند تشخیص دهد که تغییر ایجاد شده خوش‌خیم است یا بدخیم. آنها برای این تشخیص از آزمایش های دیگری هم استفاده خواهند کرد و اگر کوچکترین احتمالی بدهند که با سرطان پستان مواجه هستند، از بافت پستان شما بیوپسی به عمل خواهند آورد.

بدون شک، آزمایش فیزیکی پستان بدون استفاده از ماموگرافی احتمال نادیده گرفته شدن بعضی سرطان ها در مراحل ابتدایی را باقی خواهد گذاشت. برعکس جریان هم صادق است؛ ممکن است سرطانی در مراحل ابتدایی با ماموگرافی قابل تشخیص نباشد در حالی که با معاینه سینه یا بررسی فیزیکی توسط پزشک قابل تشخیص باشد.

منبع: خبرداغ


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ