پسوریازیس بیماری پوستی که تا ابد با شما می ماند!

jalalvand
پسوریازیس بیماری‌ای پوستی است که لزوماً خارش‌دار نیست و با پلاک‌های قرمز ‌رنگ همراه با پوسته‌ریزی مشخص می‌شود. در این بیماری میزان خارش در افراد مختلف ممکن است متغیر باشد. این بیماری اشکال گوناگون با شدت‌های متفاوت دارد و مسری هم نیست و یک تا سه درصد جمعیت در کل جهان به این بیماری مبتلا هستند.

پسوریازیس در مردان و زنان به یک نسبت مشاهده می‌شود. بروز این بیماری در دوران کودکی شایع است و اولین مرحله آن ممکن است به دنبال یک گلو درد استرپتوکوکی ایجاد شود که آن را پسوریازیس قطره‌ای می‌نامند.

اما به هر حال باید توجه داشت که بیماری در تمام دوران زندگی ادامه می‌یابد و با دوره‌های عود و بهبودی مکرر مشخص می‌شود که از نظر روحی، روانی و جسمانی برای بیمار ناتوان‌کننده است.

ضایعه های پوستی پسوریازیس چگونه اند؟

بیماری پسوریازیس با ضایعات پوسته‌دار قرمز‌رنگ آغاز می‌شود، سپس این ضایعات به هم می‌پیوندند و پلاک‌های گرد تا بیضی ‌شکلی را به وجود می‌آورند که به آسانی از پوست طبیعی قابل جداسازی هستند و حاشیة مشخص دارند.

ضایعات پسوریازیس پوسته‌هایی چسبنده و سفید نقره‌ای دارند، در صورتی که این پوسته‌ها برداشته شوند نقاط خونریزی‌دهنده‌ای برجای می‌مانند. در قسمت‌هایی از بدن که چین‌دار هستند بر روی ضایعات مذکور پوسته تشکیل می‌شود که به تدریج از بین می‌روند.

چه عواملی موجب ایجاد یا تشدید بیماری پسوریازیس می‌شوند؟

محل‌هایی که دچار ضربة فیزیکی مانند جراحی، خراشیدگی یا آفتاب ‌سوختگی می‌شوند ممکن است مستعد ایجاد پسوریازیس باشند. همچنین بعضی داروها موجب ایجاد یا تشدید این بیماری می‌شوند، مانند لیتیوم داروهای ضد مالاریا داروهای استروئیدی سیستمیک و همچنین داروهای بتابلوکر.

انواع پسوریازیس بر اساس شکل ضایعات

از نظر شکل ضایعات نوعی از پسوریازیس پلاک‌دار مزمن است که در آن پلاک‌های غیر التهابی مزمن حاشیة مشخصی دارند و شایع‌ترین تظاهر هر پسوریازیس هستند.

نوع دیگر این بیماری پسوریازیس قطره‌ای نام دارد، در این حالت ضایعات پوسته‌دار متعدد (تا قطر یک سانتی‌متر) به طور ناگهانی در تنه واندام‌ها ظاهر می‌شوند، اما کف دست‌ها و پاها درگیر نمی‌شوند.

در نوع سوم به طور ناگهانی در سطوح جمع‌کننده قرمزی به وجود می‌آید و سپس همین حالت به سایر سطوح بدن گسترش می‌یابد. سپس ضایعات ریز و متعددی بر روی این سطح قرمز پدید می‌آید، بعد این ضایعات به هم می‌پیوندند و جزایری از چرک تشکیل می‌ دهند. دراین حالت بیمار بسیار بدحال و تب‌دار خواهد بود.

نوع چهارم نوعی ناپایدار و شدید از بیماری است که معمولاً در بیمارانی که دچار نوع مزمن هستند روی می‌دهد.

درمان

درمان پسوریازیس به کمک داروهای موضعی و همچنین درمان‌های سیستیمک (با داروهای خوراکی) انجام می‌شود.

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: راه‌کارهای خانگی برای درمان پسوریازیس

درمان طبیعی پسوریازیس یا صدفک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ