تقلب در مواد غذایی؛ حتی نان!

jalalvand
مواد غذایی را می‌توان به دو دسته کم‌خطر و خطرناک تقسیم کرد: تقلّبات کم‌خطر مثل زمانی است که برای قوام بیشتر نشاسته به ماست اضافه می‌کنند.استفاده از رنگ صنعتی سبز در بعضی از محصولات، مثل خیارشور از تقلّبات خطرناک است.

به طور کلی انواع تقلّب های که در مواد غذایی صورت می‌گیرند، به شش دسته تقسیم می‌شوند:

۱- رعایت نکردن استاندارد لازم در فرمول ثبت ‌شده در مواردی که تعیین فرمول و رعایت استاندارد الزامی است، مانند کم‌ بودن درصد چربی شیر استریلیزه و هموژنیزه نسبت به میزانی که در فرمول ترکیبات آنها ثبت شده است.

۲- فروش یک ماده غذایی به جای مادة غذایی دیگر، مثل فروش پودر لوبیا سبز به‌ جای پودر پسته.

۳- مخلوط کردن یک ماده غذایی با مادة غذایی دیگر، مثل اضافه کردن روغن نباتی جامد به کره.

۴- استفاده از رنگ‌ها و اسانس‌ها و سایر مواد افزودنی غیر مجاز، مانند رنگ‌های صنعتی برای خوش ‌رنگ کردن شیرینی‌جات.

۵- کم یا زیاد کردن یک ترکیب مادة غذایی، مثل گرفتن چربی شیر یا اضافه کردن آب به آن.

۶- فروش و عرضه مواد غذایی فاسد یا تاریخ مصرف گذشته

تقلب های رایج در نان

۱- اضافه کردن نشاسته به آرد که سبب می‌شود خمیر نان آب بیشتری را جذب کند.

۲- اضافه کردن آرد کهنه به آرد تازه.آرد کهنه به علت فساد چربی اسیدتیه بالایی دارد.افراد متقلّب مقداری بی‌کربنات سدیم را به آرد اضافه می‌کنند تا به این طریق فساد چربی آرد کهنه را خنثی کنند و عیب کهنگی و ماندگی را بپوشانند.

۳- اضافه کردن جوش شیرین یا همان بی‌کربنات سدیم برای ایجاد تخلل که سبب پوکی نان و همچنین عمل‌آوری سریع خمیر می‌شود.استفاده از جوش شیرین در نان در طولانی ‌مدت موجب بروز کم‌خونی، پوکی استخوان، بیماری قلبی و عروقی و اختلال در فعالیت آنزیم‌های گوارشی می‌شود.

تقلب های رایج در آب لیمو

افراد متقلّب مقداری کاه زبر را با آب ولرم مخلوط می‌کنند و مدتی به حال خود می‌گذارند.پس از مدت کوتاهی مایع زرد رنگی از آن خارج می‌شود.این مایع را روی لیموی آب‌گرفته یا لیموی چرخ ‌شده قرار می‌دهند، سپس پوست لیمو را جدا و مقداری اسید اسیتیک یا جوهر لیمو به آن اضافه می‌کنند.

تقلب های رایج در زعفران

بعضی از افراد متقلّب ریشک‌های اطراف ذرت را جدا می‌کنند و با رنگ مصنوعی به رنگ زعفران در می‌آورند.یک راه شناسایی این است که ریشک ذرت مستقیم است، در حالی که زعفران در انتهای پرچم انحنا دارد.راه دیگر برای تشخیص این تقلّب این است که اگر تکه‌های زعفران را روی شعله گاز قرار دهید، وقتی زعفران خالص باشد به رنگ بنفش یا نارنجی در می‌آید که به دلیل آزاد شدن پتاسیم آن است، اما زعفران تقّلبی رنگ زرد ایجاد می‌کند.

منبع: پزشک شهر

لینک مرتبط: آشنایی با عوارض احتمالی آبلیموهای تقلبی

زعفران­های تقلبی سرطان زاست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ