ارتودنسی کودکان

nasiim
بسیاری بر این نظر هستند که کودکان نیاز به ارتودنسی ندارند. این در حالی است که بسیاری از دندانپزشکان و متخصصان ارتودنسی، کودکی را بهترین زمان برای ارتودنسی می‎دانند.

برخی از ناهنجاریهای دندانی به ژنتیک و عوامل ارثی مربوط میشود که در نتیجه به نامرتب شدن دندانها و کج شدن لثه میانجامد. برای درمان این مشکلات، ارتودنسی بهترین راه حل محسوب میشود که دندانهای فاصله دار را به یکدیگر نزدیک و دندانهای کج را نیز مرتب مینماید. گفته میشود بهتر است کودکان 5-6 ساله برای یکبار هم که شده به منظور چکاپ به نزد متخصص دندانپزشکی کودکان برده شوند تا اگر مشکلی در دندانهای آنها وجود دارد، در همان اوان کودکی رفع گردد. در این زمان رشد استخوانهای فک و ریشه دندانها به حد کافی نرسیده است و درمان آنها، نوعی پیشگیری نیز محسوب میشود که از بروز مشکلات بعدی جلوگیری میکند.در برخی از کودکان، دو دندان جلویی بزرگتر از دیگر دندانهاست. علت این امر به جلو بودن فک بالا نسبت به فک پایین میباشد و در نتیجه دندان‌هایی هم که روی آن‌ها قرار دارد، جلوتر قرار می‌گیرد. در این حالت می‌توان با انجام ارتودنسی این مشکل را بر طرف نمود.

علت اهمیت ارتودنسی برای کودکان

کودکان نیز همچون بزرگسالان ممکن است به مشکلات دندانی از قبیل کجی، هم پوشانی دندان‌ها، ازدحام دندان‌ها یا «مال اکولوژن» (اختلاف در اندازه فک بالا و پایین که سبب بد بسته شدن دهان می‌شود) دچار شوند و از اینرو به ارتودنسی نیاز پیدا میکنند. گاهی نیز مشکلات فک و دندان موجب پوسیدگی دندانها میشود و کودک دندانهای خود را زود از دست می‌دهد.

چگونگی ارتودنسی کودکان

زمانی که دندانهای کودکان بطور کامل رشد میکنند، میتوان با یک بررسی سطحی از نامرتبی آنها آگاه شد و سپس برای درمان آنها به ارتودنتیست مراجعه نمود. پس از آن دندانپزشک معالج، کودک را به بخش رادیو گرافی راهنمایی میکند. این امر زمانی صورت میگیرد، که نامرتب بودن دندانها بصورت نهفته بود و برخی از دندانهای اضافه در زیر لثه، موجب از بین رفتن ریشه دندانها و همچنین نامرتبی آنها میشود. برخی از ارتودنتیستها نیز با یک شمارش، تعداد کم بودن دندانها را تشخیص داده و متوجه میشوند، که دندانهای کم ممکن است در قسمت ریشه دیگر دندانها اختلال ایجاد کنند.

ارتودنتیست با فشار دادن ماده‌ای خمیری به بالا و پایین دندان‌های کودک، قالبی از الگوی قرارگیری دندانها را تهیه میکند. زمانی که قالب خارج شده، خشک و سفت شد، نمونه‌ای از دندان‌های کودک حاصل میشود که به تصمیم گیری ارتودنتیست برای درمان کمک می‌کند.

به منظور پیشگیری از ارتودنسی در دهان کودک میتوان از روشهای ارتوپدی نیز استفاده کرد که در آن استخوانها جابه جا میشوند. این کار باید قبل از رشد کامل کودک و پس از سنین 10 تا 12 سالگی به بعد صورت بگیرد. در سنین زیر 10 سالگی، استفاده از براکت ارتدونسی مناسب نیست، زیرا طول ریشه دندان کوتاه میشود.

در ارتودنسی برای کودکان از بریسهایی با رنگهای شاد استفاده میشود که با اعمال فشار ثابت بر دندان‌ها بی‌نظمی‌ها را اصلاح کرده و آن‌ها را ردیف و صاف می‌کند.

برخی از دندانپزشکان برای درمان دندانهای کودکان از هدگیر نیز استفاده میکنند. هدگیر وسیله‌ای سیمی و شبیه به نعل اسب است که به دندان‌های پشتی کودک چسبیده و آن‌ها را به سمت عقب می‌کشد تا فضای بیشتری برای دندان‌های جلویی ایجاد شود. پس از نصب بریس، کودک باید هر چند هفته یک بار تحت نظر دندانپزشک قرار بگیرد.

مدت زمان استفاده کودک از بریس، به میزان مشکل او بستگی دارد، اما این زمان به طور میانگین 2 سال تخمین زده میشود که بعد از آن کودک میتواند برای مدت کوتاهی، از یک قالب نگهدارنده کوچک استفاده نماید. این قالب که عموما از جنس پلاستیک سخت با سیم‌های فلزی یا یک پلاستیک محافظ دهان است، از بازگشت دندانها به محل اصلیشان جلوگیری میکند.

نحوه مراقبت از ارتودنسی کودک

همانطور که گفته شد برای ارتودنسی کودکان از بریس استفاده میشود. مراقبت از دندانها در زمان اتصال بریس، یکی از نکاتی که باید مورد توجه والدین باشد.

شستن دندانها بعد از هر وعده غذایی و استفاده از نخ دندان ضرورت دارد. علاوه بر این، بررسی مرتب دندانها برای جلوگیری از پوسیدگی، نیز امری ضروری میباشد.

والدین باید مراقب کودک باشند تا خوردن برخی غذاها همچون، ذرت بو داده، آبنبات، نوشیدنیهای شیرین، آب میوه و آدامس خودداری نماید.

اگر پلاستیکهای بریس شل و یا نوک سیمها تیز شوند، باید کودک را سریعا به نزد ارتودنتیست برد.

 منبع : دکتر شقایق لوح

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ