چرا شب‌ها زیاد به دستشویی می‌روم؟

مهرناز زاوه
آیا نیمه شب مثانه‌تان به شما فشار می‌آورد و مجبور می‌شوید برای ادرار کردن به دستشویی بروید؟ اگر بیش از یک بار در طول خواب شب به دستشویی می‌روید، می‌توان گفت دچار شب-ادراری هستید.

آیا نیمه شب مثانه‌تان به شما فشار می‌آورد و مجبور می‌شوید برای ادرار کردن به دستشویی بروید؟ اگر بیش از یک بار در طول خواب شب به دستشویی می‌روید، می‌توان گفت دچار شب-ادراری هستید. در این وضعیت یا بدن‌تان ادرار زیادی تولید می‌کند و یا مثانه‌تان قادر به نگه داشتن آن نیست. شاید هم هر دو حالت با هم رخ دهد. دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد. برخی از آنها به درمان‌های دارویی نیازمندند و برخی دیگر را هم خودتان می‌توانید کنترل کنید.
آیا این مسئله به چیزی که می‌نوشید ارتباط دارد؟
ممکن است نوشیدنی زیادی بنوشید یا آنکه نزدیک زمان خوابتان این کار را انجام دهید. سعی کنید از چند ساعت پیش از خوابیدن چیزی ننوشید. و یا نصف شب قبل از خواب الکل یا کافئین نخورید و قبل از خوابیدن حتما به دستشویی بروید.
آیا ممکن است این حالت نوعی عفونت باشد؟
عفونت مجاری ادراری (UTI) باعث می‌شود که مجبور شوید نیمه شب به دستشویی بروید. ممکن است موقع ادرار کردن درد داشته باشید، در ناحیه شکم احساس درد کنید و یا تب کنید. مطمئنا پزشک‌تان پس از معاینه می‌تواند تشخیص دهد که به عفونت مبتلا هستید یا نه.
آیا سن و سال هم در بروز این مشکل دخیل است؟
هر چقدر سن‌تان بیشتر باشد، میزان شب-ادراری شما هم بیشتر خواهد شد. در واقع با بالا رفتن سن، بدن شما هورمونی را کمتر تولید می‌کند که به کلیه‌ها دستور می‌دهد حین خواب فعالیت کمتری داشته باشند. همچنین، مثانه‌ی شما انعطاف‌پذیری قبل را نخواهد داشت بنابراین نمی‌تواند ادرار را به قدر کافی در خود نگه دارد. البته جنسیت هم در این میان دخیل است:
مردها: بزرگ شدن پروستات در سنین بالا در آنها بسیار شایع است. این مسئله چندان جدی نیست، اما ممکن است باعث شود نتوانید مثانه‌تان را کاملا تخلیه کنید.
زنان: بعد از یائسگی، استروژن کمتری در بدن تولید می‌شود که می‌تواند به تغییراتی در دستگاه ادراری شما بیانجامد و باعث شود بیشتر به دستشویی بروید.
منبع: medicaldaily

علت بروز شب ‌ادراری در بزرگسالان چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ