وقتی نوزاد را از شیر می‌گیرید چه اتفاقاتی می‌افتد-قسمت دوم

مهرناز زاوه
ر آغاز نمی‌توان شیر مادر را با چیزی جایگزین کرد اما وقتی کودک شما، غذاهای جامد بیشتری بخورد حس اشباع شدنش بیشتر شده و دیگر نیاز چندانی به شیر مادر نخواهد داشت.

در ادامه‌ی قسمت اول توصیه‌های دکتر فرانکی فیلیپس، متخصص تغذیه کودکان را می‌خوانید.
چگونه باید کودک را با غذای جامد آشنا کرد؟
در نخستین روزی که نوزاد را از شیر می‌گیرید، سعی کنید پیش از آنکه بخواهید به او غذای جامد بدهید، نیمی از وعده شیری را که می‌خورد به او بدهید. اولین لقمه از غذای جامد می‌تواند یک میوه تمیز و سالم مانند سیب یا گلابی و هویج باشد. همچنین می‌توانید مقادیر کمی از غلات یا برنج را همراه با شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کرده و با یک قاشق پلاستیکی به او بدهید. سعی کنید این کار را روز بعد هم با یک مزه متفاوت تکرار کنید و آن را به ۲ تا ۳ قاشق برسانید. برخی دیگر از روش‌های مفید و مؤثر در زمان گرفتن نوزاد از شیر عبارتند از:
-همیشه هنگام غذا خوردن نوزاد، کنارش باشید.
-بگذارید خودش لمس کردن غذا و نگه داشتن آن را تجربه کند. اگر به قاشق نیاز داشت به او بدهید.
-اگر دیدید برای غذا خوردن از خود ذوق و علاقه نشان می‌دهد بگذارید خودش به تنهایی این کار را بکند.
-اگر دیدید هر وقت می‌خواهید به او غذا دهید آن را پس می‌زند یا نمی‌خورد عصبانی نشوید، اگر این بار از خودش علاقه‌ای نشان نداد دفعه بعد آن را امتحان کنید.
چه غذاهایی را نباید به کودک داد؟
-اکثر غذاها را می‌توان در نخستین روزهایی که کودک را از شیر می‌گیرید به او بدهید، اما دسته‌ای از غذاها هم هستند که بهتر است از دادن آن به نوزاد خودداری کنید.
-به کودکان زیر یک سال به هیچ وجه عسل ندهید.
-به هیچ وجه به غذای او نمک اضافه نکنید و تا حد امکان از غذاهای نمکی مانند گوشت بیکن کمتر به او بدهید. کودکان زیر هفت ماه باید کمتر از یک گرم نمک در روز بخورند.
-از اضافه کردن شکر به غذاها و نوشیدنی‌هایی که به کودکتان می‌دهید پرهیز کنید.
-آجیل (یعنی کره بادام زمینی و بادام زمینی) را می‌توانید بعد از ۶ ماهگی به نوزاد بدهید، اما آجیل کامل را نباید تا سن پنج سالگی به او داد.
-اگر پیش از شش ماهگی کودک خود را از شیر گرفته‌اید،  باید سعی کنید از دادن برخی غذاها به او خودداری کنید که عبارتند از: گندم، گلوتن، آجیل، بادام زمینی، تخم مرغ، ماهی، صدف خوراکی، شیر گاو و یا پنیر پاستوریزه نشده.
آیا زمانی که کودک را از شیر گرفتید، به تدریج شیر او را قطع خواهید کرد؟
بله، کودک شما تا مدتی بعد از آنکه از شیر گرفته شد بسیاری از مواد مغذی مورد مورد نیاز خود را از شیر مادر به دست می‌آورد. به خاطر همین است که آن را غذای کامل می‌نامند و نمی‌توان آن را به یکباره با چیزی جایگزین کرد. باید سعی کنید به مرور با کم کردن میزان شیر، میزان غذای جامد او را افزایش دهید. وقتی کودک به سن یک سالگی برسد می‌تواند شیر گاو هم بخورد و اگر بخواهید بعد از این دوره به او شیر مادر هم بدهید مشکلی نخواهد بود.
بعد از آنکه نوزاد را از شیر گرفتید، چند وقت به چند وقت باید به او شیر مادر بدهید؟
در آغاز نمی‌توان شیر مادر را با چیزی جایگزین کرد اما وقتی کودک شما، غذاهای جامد بیشتری بخورد حس اشباع شدنش بیشتر شده و دیگر نیاز چندانی به شیر مادر نخواهد داشت. باید تا حدود یک سالگی به کودک شیر مادر داده شود اما میزان آن به اشتهای او مربوط است.
از کجا متوجه شوید که کودکتان به اندازه کافی غذا خوده است؟
کودکان به خوبی تشخیص می‌دهند که چه زمانی گرسنه و چه وقت سیر هستند. اشتهای آنها متغیر است و ممکن است یک روز زیاد غذا بخورند و یک روز خیلی کم. این مسئله کاملا طبیعی بوده و نکته مهم اینجاست که بتوانید نشانه‌های سیر شدن را در آنها بیابید. این نشانه می‌تواند در قالب کنار گذاشتن غذا یا چرخاندن سر یا برگشتن باشد. اصلا در آن لحظه آنها را مجبور به خوردن نکنید و سعی کنید چند دقیقه بعد دوباره غذا را جلویش ببرید تا اگر خواست بخورد.
منبع: sofeminine

جلوگیری از بروز چاقی در کودکان با شیر مادر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ