روش‌های عجیب و غریب برای کاهش کلسترول-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا روش‌های عجیب و غریبی که خیلی از افراد برای کاهش کلسترول استفاده می‌کنند هم جواب می‌دهد؟ این طور که مشخص شده، بله، بعضی از آنها موثرند.

همانطور که همه‌ی شما می‌دانید، رعایت یک رژیم غذایی سالم٬ ورزش زیاد و داروهای استاتین برای متعادل نگه داشتن میزان کلسترول (در واقع میزان کلسترول خوب و بد بسیار عالی عمل می‌کنند. اما آیا روش‌های عجیب و غریبی که خیلی از افراد استفاده می‌کنند هم جواب می‌دهد؟ این طور که مشخص شده، بله، بعضی از آنها موثرند. هرچند بسیاری از ایده‌هایی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت به نوبه خود تأثیرات مختصری به همراه دارند٬ اما پروفسور هیزِن معتقد است که آنها زمانی جواب می‌دهند که به جا و با هم به کار روند. در واقع این روش‌ها برای زمانی پیشنهاد می‌شود که فرد نمی‌تواند با کمک رژیم غذایی و مصرف استاتین‌ها به هدف خود برسد و این اتفاق زمانی می‌افتد که کلسترول فرد برای شروع کار خیلی زیاد باشد یا آنکه بدنش نتواند به خوبی نسبت به دارو جواب دهد.
۱.آب پیاز
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که عصاره پیاز می‌تواند باعث کاهش میزان کلی کلسترول در موش‌هایی شود که دیابت دارند. در سال‌های گذشته٬ تعداد محدودی از تحقیقات هم به این نتیجه رسیده بودند که پیاز در کاهش کلسترول بد یا LDL و قند خون تأثیر بسزایی دارد. نکته اینجاست که تمام این تحقیقات بر روی موش‌ها انجام گرفت نه انسان و محققان هنوز اطمینان کافی نسبت به این مسئله ندارند که آیا عصاره پیاز روی انسان هم جواب می‌دهد یا نه. یکی از محققان در این زمینه بر این باور است که هم سیر و هم پیاز دارای خواص کاهنده میزان کلسترول هستند، هرچند هنوز نمی‌توان چنین مطلبی را با اطمینان کامل مطرح کرد. او می‌گوید: در فرهنگ هندی٬ ما معتقدیم که سیر و پیاز دارای خواص التیام‌دهنده هستند و بر اساس آنچه در آشپزی هندی دیده‌ایم اعتقادمان این است که هم سیر و هم پیاز در کاهش کلسترول بسیار مؤثرند». حرف آخر اینکه خوردن پیاز می‌تواند بر میزان بالای کلسترول شما تأثیر بگذارد اما توقع معجزه نداشته باشید.
۲.برنج مخمر قرمز
برنج مخمر٬ نوعی مخمر است که بر روی برنج تخمیری رشد می‌کند و حاوی ترکیبی به نام موناکولین K بوده و مشابه ترکیبی است که در نوعی استاتین به نام لواستاتین یافت می‌شود. موناکولین K هم به مانند خود دارو باعث مسدود شدن کبد در برابر شکل‌گیری کلسترولی می‌شود که بدن برای محافظت از سلول‌ها به آن نیاز دارد. با کمبود کلسترولی که به طور طبیعی تولید شده است٬ کبد گیرنده‌های LDL خود را روشن کرده و کلسترول بد را از آن دور می‌کند. تحقیقات نشان داده است که برنج مخمر قرمز که در قالب قرص عرضه می‌شود می‌تواند میزان کلسترول LDL را بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
۳.داروهای ملین
این داروها نه تنها به حرکت روده کمک می‌کنند بلکه در کاهش کلسترول هم تأثیرگذارند؛ البته تنها به این شرط که آنها را درست مصرف کنید. فیبرهای حلالی که در این داروهای ملین مانند متاموسیل وجود دارد باعث مسدود شدن روند جذب کلسترول در خون می‌شود. وقتی این پودر راه خود را در بدن و به سمت معده یا روده‌های شما پیدا می‌کند٬ ماده ژله مانند آن باعث جمع آوری کلسترول شده و از جذب آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر مسدود کردن روند جذب کلسترول٬ فیبرهای حلالی مانند متاموسیل دارای تأثیرات ثانوی دیگری هم هستند که قادرند به کاهش کلسترول کمک کنند. مانند ایجاد احساس اشباع بودن که باعث می‌شود کمتر اسنک‌های چرب بخورید.
۴.توفو 
تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن توفو و سایر محصولات سویا به اندازه و به شکل متعادل باعث کاهش کلسترول LDL شما خواهد شد٬ و در واقع هیچ تأثیری یا لاقل تأثیر مثبتی بر تومورهای سرطان سینه ندارد.  پزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد معتقدند مصرف حدود ۳۰۰ گرم از توفو یا نصف فنجان شیرسویا در روز می‌تواند ۵ تا ۶ درصد باعث کاهش کلسترول بد در بدن شود. از طرفی توفو حاوی فیتواسترول بوده که نوعی پروتئین کاهنده‌ی کلسترول محسوب می‌شود. بنابراین جایگزین کردن گوشت با توفو حداقل به مدت یک شب در هفته می‌تواند میزان کلسترول رژیم غذایی‌تان را کاهش دهد.
منبع: prevention

طب سنتی چه توصیه‌ای برای کاهش کلسترول دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ