روش‌های عجیب و غریب برای کاهش کلسترول-قسمت دوم

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند (کمتر از پنج ساعت) و یا آنهایی که زیاد می‌خوابند (بیش از هشت ساعت)‌ هر دو با میزان بیشتری از کلسترول بد و میزان کمتری کلسترول خوب رو به رو هستند.

در ادامه‌ی قسمت اول به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که شاید تا به حال نمی‌دانستید برای کاهش کلسترول موثرند.
۵.کلسترول
نسخه گیاهی کلسترول که آن را فیتواسترول می‌نامند می‌تواند باعث بهبود سطح کلسترول در بدن از طریق جایگزین کردن آن شود. در واقع فیتواسترول‌ها درست به مانند فیبرهای حلال مانند متاموسیل عمل می‌کنند. از طرفی مانند آن٬ مکمل‌های حاوی متاموسیل هم بهترین گزینه برای مصرف همراه غذا هستند. سعی کنید خوراک فیتواستریل را که شبیه کَره یا مارگارین است بخورید. از طرفی می‌توانید آن را مانند ویتامین مصرف کرده یا از طریق مصرف میوه و سبزیجات به رژیم غذایی‌تان بیافزایید.
۶.پکتین
پوسته سفید و تلخ روی پرتقال حاوی پکتین است٬ فیبری که می‌تواند ۷ تا ۱۰ درصد باعث کاهش LDL شما شود. این فیبر هم مانند فیتواسترول‌ها و متاموسیل عمل کرده و کلسترول‌ها را پیش از آنکه جذب شوند٬ به هم می‌چسباند. خوشبختانه پکتین را در سیب هم می‌توان یافت. پکتین موجود در سیب و مرکبات در قالب مکمل در اکثر داروخانه‌ها موجود است.
۷.خواب
تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند (کمتر از پنج ساعت) و یا آنهایی که زیاد می‌خوابند (بیش از هشت ساعت)‌ هر دو با میزان بیشتری از کلسترول بد و میزان کمتری کلسترول خوب رو به رو هستند. متابولیسم کلسترول ما معمولا در شب آغاز می‌شود. به خاطر همین است که بسیاری از داروهایی را که برای کلسترول تجویز می‌شوند باید شب مصرف کرد. کم خوابیدن یا زیاد خوابیدن می‌تواند در بدن و در روند به عمل‌آوری چربی‌ها و قندهایی که در کل روز می‌خورید اختلال ایجاد کند. اما خوابیدن کافی تأثیر دیگری هم بر کلسترول داشته و باعث می‌شود انرژی کافی برای انجام کارهایی که باعث حفظ سلامت شما می‌شود داشته باشید٬ کارهایی مانند خوردن غذاهای سالم و ورزش مرتب.
۸.خارتوت یا انگور فرنگی هندی
این میوه به اندازه دو عدد پرتقال ویتامین C دارد و همین قدرت مبارزه با کلسترول را در آن بالا می‌برد. در واقع این میوه یک آنتی اکسیدان پرخاصیت است که تأثیر بسزایی بر سیستم قلبی-عروقی بدنتان دارد. همانطور که می‌دانید کلسترول LDL در خون شما اکسیده شده و به جرم و رسوباتی تبدیل می‌شود که درون سرخرگ‌هایتان جمع می‌شوند. آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C مانع از اکسایش آن شده و می‌تواند میزان رسوباتی را که در سرخرگ‌ها ته نشین می‌شود کاهش دهد.
۹.ریشه شیرین بیان
شکلات شیرین بیانی که شما مصرف می‌کنید در واقع شیرین بیان نیست. چیزی که شما برای کلسترول خود به آن نیاز دارید ریشه شیرین بیان است که در قالب قرص وجود دارد. تحقیقات معدودی در این زمینه نشان می‌دهد که ریشه شیرین بیان هم می‌تواند باعث کاهش کلسترول LDL شده و هم مانع از تجمع چربی در بدن شود. اما تحقیقات بیشتری برای اثبات چرایی و چگونگی این مسئله لازم است. مصرف ریشه شیرین بیان همراه با داروهایی مانند انسولین٬ داروهای ملین و داروهای پیشگیری از بارداری می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین پیش از مصرف حتما با پزشکتان مشورت کنید.
۱۰.ترنج
ترنج چیزی بین پرتقال و لیمو است. سوای پکتین موجود در این میوه که برای مبارزه با کلسترول بالا بسیار مؤثر است٬ محققان معتقدند که چگالی بالای پنج فلاونید در آن باعث می‌شود خواص درمانی فوق العاده‌ای داشته باشد. دو فلاونید از آن (که در گریپ فروت هم وجود دارد) می‌توانند باعث بازداشتن فعالیت کلسترول LDL برای ته نشینی رسوبات در سرخرگ‌ها شوند. و دو تای دیگر که آنها را ملیتیدین و بروتئریدین می‌نامند خواصی مانند استاتین دارند. ترنج می‌تواند میزان کلسترول  LDL را تا ۲۷ درصد کاهش و میزان کلسترول HDL را تا همین میزان افزایش دهد.
منبع: prevention

کاهش سطح کلسترول به کمک رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ