ویارهایی که می‌توانند نشان‌دهنده بیماری باشند

مهرناز زاوه
همه‌ی ما در این شرایط بوده‌ایم: لحظه‌ای که دلتان لک زده تا یک همبرگر یا میلک شیک یا ظرفی پر از چیپس سیب زمینی بخورید و هیچ چیز جلودارتان نیست. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که در پشت بعضی از این ویارها، چه اتفاقی در انتظارتان است؟

همه‌ی ما در این شرایط بوده‌ایم: لحظه‌ای که دلتان لک زده تا یک همبرگر (یا میلک شیک یا ظرفی پر از چیپس سیب زمینی) بخورید و هیچ چیز جلودارتان نیست. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که در پشت بعضی از این ویارها، چه اتفاقی در انتظارتان است؟ در اینجا به برخی از ویارهایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات سلامتی در شما باشد.
ویارِ آب؛ می‌تواند نشانه‌ی دیابت باشد
تشنگی مفرط یکی از نخستین نشانه‌های دیابت است – اما این مسئله تنها به زمانی که ورزش می‌کنید و دوست دارید آب بنوشید منحصر نمی‌شود، بلکه فراتر از تشنگی مفرط بوده و اغلب مواقع با ادرار زیاد همراه است. اگر دچار دیابت هستید، قند زیادی در خونتان اندوخته می‌شود و کلیه‌هایتان باید بیشتر از حد طبیعی کار کنند تا بتوانند آن میزان قند را تصفیه و جذب نمایند. اما برخی مواقع نمی‌توانند روند کاری مؤثری داشته باشند، و میزان اضافی قند به ادرار منتقل می‌شود. این یعنی بیش-ادراری که منجر به تشنگی مفرط می‌شود.
ویارِ نمک؛ می‌تواند نشانه‌ی بیماری آدیسون باشد
ویاری به نام ویار نمک نداریم چرا که بدن همیشه به آن نیاز دارد. مثلا آمریکایی‌ها در رژیم غذایی‌شان بیشتر از حد معمول نمک می‌ریزند. برای برخی دیگر از افراد، ویار زیاد به نمک می‌تواند نشانه‌ی بیماری آدیسون باشد، که در آن غدد فوق کلیوی (که در بالای کلیه قرار دارند) هورمون‌های کافی تولید نمی‌کنند. و این هورمو‌ن‌ها بسیار مهم‌اند: در واقع آنها شامل کورتیزول – که در واکنش به استرس به بدن کمک می‌کند – و آلدوسترون هستند که باعث تنظیم فشار خون می‌شود.
ویارِ یخ؛ می‌تواند نشانه‌ی کمبود آهن باشد
ویار چیزهایی که ارزش غذایی ندارند مانند یخ، کاغذ، خاک – پدیده‌ای است که به آن هرزه‌خواری می‌گویند. و اگرچه هنوز اطلاعات خوب و مستدلی درباره‌ی این اختلال به دست نیامده اما در برخی تحقیقات مشخص شده که بین این اختلال و کمبود آهن در بدن ارتباط‌هایی وجود دارد.
منبع: thehealthsite

از نمک بترسید به این دلیل!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ