روده‌ات ناسازگار است؟

jalalvand
درد شکم کلافه‌تان کرده است؟ برای اجابت مزاج مشکل دارید؟ انواع و اقسام راه‌ها را امتحان کرده‌اید تا مشکل یبوست‌تان حل شود؟ مقدار زیادی آلو در یخچال خانه دارید و دائم از آن‌ها می‌خورید ولی هنوز تغییری در وضعیت خود احساس نمی‌کنید؟ کارتان به جایی رسیده‌ است که از انواع و اقسام ملین‌های شیمیایی استفاده می‌کنید تا از شر یبوست خلاص شوید؟ دیگر از وضعیت خود خسته شده‌اید و تصور می‌کنید مشکل‌تان خیلی پیچیده است؟ هر راهی را که برای برطرف کردن یبوست خود انجام می‌دهید به نتیجه نمی‌رسد؟

خب، وقت آن رسیده است که در رابطه با یبوست و مشکلات ناشی از آن بیشتر بدانید و در صورت لزوم برای برطرف کردن مشکل خود به متخصص گوارش مراجعه کنید. «دکتر سید امیر منصور رضادوست» فوق تخصص گوارش و کبد بزرگ‌سالان و عضو مرکز تحقیقات بیماری­های گوارش و کبد بیمارستان فیروزگر، شما را برای رفع این مشکل راهنمایی می‌کند.

یبوست دارید؟

چنانچه فردی در هفته کمتر از 3 بار دفع داشته باشد این مسئله یبوست محسوب می‌شود. علاوه بر این فرد باید علائمی را نیز داشته باشد، علائمی چون زور زدن در هنگام دفع، مدفوع سفت(تکه تکه) ، احساس عدم دفع کامل ، کمک گرفتن از دست برای دفع و احساس انسداد در مجرای دفع نیز باید مد نظر قرار گرفته شود.

البته همه این علائم نباید به صورت هم‌زمان وجود داشته باشند که بگوییم فرد به یبوست مبتلاست و داشتن تنها 2 مورد از علائم نیز می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به یبوست در فرد باشد. تمامی موارد یاد شده باید طی 3 ماه اخیر اتفاق افتاده باشد تا بتوان گفت فرد مبتلا به یبوست است.

راه‌هایی برای درمان

بعد از این‌که علت یبوست توسط پزشک متخصص گوارش مشخص شد، درمان متناسب با آن صورت می‌گیرد، اگر دلیل ابتلا به یبوست خطرناک نباشد، می‌توان با تغییر سبک زندگی، نوع تغذیه و کمک گرفتن از ملین‌ها به درمان یبوست کمک کرد.

متخصص گوارش در وهله اول تغییراتی را در برنامه غذایی فرد ایجاد می‌‌کند و یک ر‍‍ژیم پرفیبر را برای بیمار با توجه به شرایط او در نظر خواهد گرفت. بیشتر افرادی که به یبوست مبتلا هستند، مشکلات گوارشی دیگر به ویژه نفخ نیز دارند به همین دلیل این دسته از افراد باید فیبر را به صورت کم کم وارد برنامه غذایی خود کنند و خوردن حجم زیادی میوه یا سبزی به صورت یک مرتبه‌ای به این دسته از افراد توصیه نمی‌شود.

اگر مشکل فرد با تغییر در برنامه غذایی برطرف نشد، باید راه‌های دیگری را برای درمان در نظر گرفت. یکی از راه‌های درمانی کمک گرفتن از داروهای ملین است. داروهای ملین باید زیر نظر متخصص گوارش مصرف شوند ولی برخی از آن‌ها بی ضرر هستند.

برای مثال مصرف داروی پسیلیوم که از گیاه اسفرزه تهیه می‌شود، برای بیماران مبتلا به یبوست می‌تواند مفید باشد. مصرف زیاد از ملین‌ها به ویژه ملین‌هایی که محرک روده هستند توصیه نمی‌شود چون مصرف زیاد این ملین‌ها می‌توانند باعث اختلال الکترولیتی در بدن شوند.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: پاکسازی طبیعی روده بزرگ با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

درمان‌های خانگی برای یبوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ