چرا دیدن افتادن دیگران برایمان خنده‌دار است؟

مهرناز زاوه
وقتی شاد هستیم می‌خندیم و وقتی غم و غصه داریم گریه می‌کنیم، اما داستان همیشه اینطور نیست.

وقتی شاد هستیم می‌خندیم و وقتی غم و غصه داریم گریه می‌کنیم، اما داستان همیشه اینطور نیست. هر‌چند هر‌کسی حس شوخ طبعی خاص خود را دارد، اما چرا از صحنه‌ی افتادن یا خوردن کسی به دیوار خنده‌مان می‌گیرد؟
تناقض
خندیدن به خاطر آنکه کسی به طور غیرمنتظره می‌افتد به تناقض ارتباط پیدا می‌کند. این اصطلاح برای توصیف این مسئله استفاده می‌شود که چرا به چیزهایی می‌خندیم که حامل پیام گنگ و مبهم، عدم امکان منطقی و نامتناسب بودن هستند. برای مثال، وقتی دلقک‌ها کفش‌های بزرگ می‌پوشند یا افرادی را که بینی‌های بزرگی دارند می‌بینیم، صحنه برایمان خنده‌دار است.
حفظ وظایف ‌اجتماعی
فیلسوفی به نام هنری برگسون طی نظریه‌ای آزمایش‌های اجتماعی را مطرح کرده که طی آن افراد به رفتارهای عجیب و غریب و توأم با بی‌احتیاطی در قالب روشی برای تدوین قوانین اجتماعی بخندند. مثلا وقتی افراد می‌افتند، شانس و احتمالات به ما می‌گوید که با محیط خود هماهنگ نبوده یا آنکه به طور مضحکی عمل خود را انجام دادند. حرکات توأم با خنده می‌تواند در قالب یادآوری برای این دسته از افراد پیرامون ما تلقی شود تا به قوانین اجتماعی بیشتر توجه کنند چرا که هیچ کس دوست ندارد دیگران به او بخندند و خندیدن باعث می‌شود تا بخواهیم رفتار عادی داشته باشیم.
نورون‌های آینه‌ای در مغز
عکس العمل با خنده زمانی که می‌بینیم کسی می‌افتد به طور طبیعی در مغز ما رخ می‌دهد. برخی متخصصان عصب شناسی معتقدند که نورون‌های آیینه‌ای مسبب این مسئله هستند. این نورون‌ها با بازتاب عملکرد و حرکت طرف مقابل در مغز فرد ناظر تحریک می‌شوند و حتی اگر خودمان هم آن فردی باشیم که در حال افتادن یا انجام حرکت عجیبی هستیم می‌تواند ما را به خنده بیاندازد. در واقع مغز ما، فعالیت مغزی فردی را که در حال افتادن است بازسازی کرده و این باعث می‌شود بخندیم.
منبع: thehealthsite

خندیدن بی‌موقع نشانه‌ ابتلا به کدام بیماری است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
حبیب

حبیب

1394-12-19 - 11:07 پاسخ

هیچ وقت ازافتادن دیگران نخندیدم بخصوص اگر بچه یا زن باشه.