پاسخ مثبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک!(قسمت اول)

jalalvand
با پرسش یک سئوال در رابطه با مصرف خودسرانه آنتی‌ بیوتیک می ‌توان دریافت که بسیاری از افراد آنتی بیوتیک را به صورت خودسرانه به ویژه در زمان سرماخوردگی مصرف می‌کنند. خیلی از افراد آگاهی چندانی از عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها ندارند و به راحتی آن را استفاده می‌کنند.

نمونه‌های دیگری هم وجود دارند که پا را فراتر از این گذاشته و برای درمان عفونت‌های دندان یا لثه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می‌کنند. چون بارها و بارها این مسئله را شنیده‌اند که ریختن چرک (عفونت) به قلب می‌تواند باعث اختلال در عملکرد قلب شود، غافل از اینکه مصرف خودسرانه آنتی‌ بیوتیک هم مشکلات خاص خود را دارد.

وقتی آنتی بیوتیک کشنده شود

آنتی‌ بیوتیک‌ها هم مثل داروهای دیگر عوارض خاص خودشان را دارند و می‌توانند مشکلاتی را برای بدن ایجاد کنند از طرفی این دسته از داروها در پیشگیری از عفونت بسیار مهم هستند ولی به شرط آنکه در موقع نیاز و به شکل منطقی مصرف شوند.

«دکتر بهروز مصلحی» پزشک و پژوهشگر در رابطه با مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها چنین می‌گوید:« به طور کلی عارضه جانبی یک آنتی‌بیوتیک می‌تواند از یک آلر‍ژی ساده تا یک عارضه کشنده باشد. عوارض ناشی از یک آنتی‌ بیوتیک از فرد به فرد دیگر متفاوت است.

عوارض جانبی در بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند مشترک باشند اما این عوارض به صورت‌های مختلف (به آن کلاس گویند) دسته بندی می‌شوند. بسیاری از افراد آنتی بیوتیک را به صورت خودسرانه مصرف می‌کنند و از همه بدتر اینکه مصرف آنتی بیوتیک را به شکل غیر منطقی قطع می‌کنند.

قطع مصرف آنتی بیوتیک باید حتما زیر نظر پزشک باشد. به طور کلی آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باعث ایجاد اسهال در فرد شوند. هنوز مکانیزم دقیق ایجاد اسهال ناشی از آنتی بیوتیک‌ها مشخص نیست اما به نظر می‌رسد آنتی بیوتیک‌ها فلور طبیعی روده را از بین می‌برند. چنانچه اسهال شدید یا خونی باشد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

برخی از آنتی بیوتیک‌ها مثل «کوآموکسی کلاو» ، «آمپی سیلین» و «سفیکسیم» می‌توانند باعث اسهال شوند. همچنین اسهال در اثر مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها مثل خانواده «سفالوسپورین‌ها» مانند «سفالکسین» ، خانواه «فلوروکوئینولون‌ها» مانند «سیپروفلوکساسین»،  «آزیترومایسن» ، « کلاریترومایسین» ، «اریترومایسین» و « تتراسیکلین» می‌تواند ایجاد شود.»

«دکتر مصلحی» در ادامه می‌گوید:«قارچ واژن و برفک دهان می‌تواند از عوارض دیگر مصرف آنتی بیوتیک‌ها باشد چون میکروب‌های مفید بدن می‌توانند در اثر مصرف آنتی بیوتیک‌ها از بین بروند. گاهی مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند باعث بیماری استیون جانسون یا بیماری نکروز سمی پوست شود که البته ابتلا به این بیماری‌ها در اثر مصرف آنتی بیوتیک نادر است.

 ولی می‌تواند جان بیمار را به مخاطره بیندازد. آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل «سولفانامیدها» از جمله «کوتریموکسازول» ، «پنی‌سلین‌ها»، «سفالوسپورین‌ها» و «کوینولون‌ها» می‌توانند باعث ابتلا به این دو بیماری شوند.»

ادامه مطلب پاسخ مثبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک!(قسمت دوم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ