۷ روش کاهش وزن برای افراد بالای ۶۰ سال-قسمت اول

مهرناز زاوه
روش درست برای کنترل وزن و فیتنس و تناسب اندام بعد از ۶۰ سالگی فرق چندانی با روش کاهش وزن در سنین دیگر ندارد. با این حال، عوامل خاصی وجود دارد که مستلزم توجه ویژه شماست.

برای بسیاری از ما وقتی سنمان بالا می‌رود زندگی بهتر و ساده‌تر می‌شود. در واقع در جایگاهی که هستیم احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت. چیزهایی را که دیگر برایمان جواب نمی‌دهد کنار می‌گذاریم و در عوض کارهایی که در زندگی‌مان کاربرد دارد انجام می‌دهیم. یکی از چیزهایی که با بالا رفتن سن سخت‌تر می‌شود کاهش وزن است. یکی از مسائلی که بسیاری از متخصصان روی آن تأکید دارند متعادل نگه داشتن وزن است و این قضیه هیچ ارتباطی به سن شما ندارد. چربی زیاد چیزی است که به هیچ وجه نباید آن را انکار کرد، و مهم نیست که چند سالتان باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که هیچ تفاوتی میان میزان و سرعت کاهش وزن در زنان و مردان بالای ۶۰ سال نسبت به افراد جوان‌تر از آنها وجود ندارد. مایکل اسپیتزر، مربی بدنسازی و نویسنده کتاب «فیتنس در ۴۰ ، ۵۰ ، ۶۰ سالگی و بالاتر» معتقد است: روش درست برای کنترل وزن و فیتنس و تناسب اندام بعد از ۶۰ سالگی فرق چندانی با روش کاهش وزن در سنین دیگر ندارد. با این حال، عوامل خاصی وجود دارد که مستلزم توجه ویژه شماست. 
افرادی که تازه می‌خواهند این مسیر را آغاز کنند باید حواسشان باشد تا پیش از انجام هر نوع ورزشی، با پزشک خود درباره آغاز هر نوع برنامه ورزشی و رژیمی مشورت کنند. مشکلات پزشکی مانند بیماری قلبی و بیماری متابولیسمی اغلب بعد از سنین ۶۰ سالگی بیشتر می‌شود بنابراین اهمیت چک-آپ‌های پزشکی پیش از آغاز برنامه کاهش چربی اهمیت فراوانی می‌یابد.
در اینجا به روش‌هایی برای کاهش وزن اشاره می‌کنیم که کمکتان می‌کند بتوانید رژیم غذایی خوبی داشته باشید، اضافه وزن‌تان را کاهش دهید و در سنین ۶۰ و ۷۰ سالگی سالم‌تر زندگی کنید.
روش ۱: روی کاهش چربی تمرکز کنید، نه روی کاهش وزن
وقتی سنتان بالا می‌رود، شاید قدرت مالی آن چنان نداشته باشید تا برای کاهش حجم عضلات، بافت اندام‌ها و یا حجم استخوان هزینه زیادی پرداخت کنید و این بدان معناست که تمرکز بر روی عدد و رقم و معیار بسیار نامطلوب و نادرست خواهد بود. در عوض، می‌توانید برای ابزار اندازه‌گیری میزان چربی بدن هزینه کرده (وسایلی مانند قطرسنج و یا ابزار الکتریکی مقاومت) یا خیلی راحت به کمک یک متر، دور شکم خود را اندازه بگیرید. نکته مهم در این عمل اینجاست که دور شکمتان نباید از نصف قدتان بیشتر باشد. بنابراین زنی که ۶۴ اینچ قد دارد دور شکمش نباید از ۳۲ اینچ بیشتر باشد؛ مردی هم که ۶۹ اینچ قد دارد نباید دور شکمش از ۳۴.۵ اینچ فراتر رود.
روش ۲: سعی کنید آب زیاد بنوشید
مسلم است برای هر کسی که تمایل به کاهش وزن داشته و می‌خواهد سلامت خود را ارتقاء دهد، این روش بسیار کارساز و مؤثر خواهد بود، اما اهمیت آن با بالا رفتن سن بیشتر به چشم می‌آید. علتش آن است که وقتی سن‌مان بالا می‌رود، میزان حساسیت هیپوتالاموس (که مسئول کنترل گرسنگی و تشنگی ماست) کمتر می‌شود و این به غیرفعال شدن و کند شدن فعالیت سیگنال‌های تشنگی ما ارتباط پیدا می کند. علاوه بر این، بسیاری از افراد مسن از نوشیدن آب پرهیز می‌کنند، بنابراین زیاد به دستشویی نخواهند رفت. این مسئله در مورد مردانی که دچار مشکلات پروستات بوده و زنانی هم که مشکلات مثانه دارند صدق می کند. از آنجایی که آب برای عملکرد متابولیسم و هاضمه بسیار مهم است (که بی‌توجهی به آن باعث می‌شود بیشتر از نیازمان بخوریم)، باید از این مسئله اطمینان حاصل کنید که به قدر کافی آب می‌نوشید. بهتر است برای فواصل زمانی مشخص، ساعتتان را زنگ بگذارید تا در آن زمان‌ها آب بنوشید.
روش ۳: افزودن ورزش‌های کششی به تمرینات روزانه
همانطور که می‌دانید حجم عضلات با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد (در واقع در سن ۵۰ سالگی حجم عضلات شما نسبت به ۲۰ سالگی‌تان ۲۰ درصد کمتر است و متأسفانه این مسئله تا آخر عمر روند نزولی خواهد داشت.) همچنین می‌دانید که کم شدن حجم عضلات با کند شدن روند فعالیت متابولیسم برابر است. اصلا نیاز نیست که یک برنامه وزنه- زنی منسجم و محکم برای متعادل نگه داشتن وزن خود داشته باشید، با یک برنامه سبک‌تر به تدریج می‌توانید با وزنه‌های کم شروع کنید و این مسئله بدنتان را قادر می‌سازد تا بدون وارد آمدن فشار زیاد به عضلات و یا مفاصل، خود را با آن تطبیق داده و کمکتان می‌کند از آسیب به دور باشید. اما حواستان باشد که رفته رفته میزان وزنه‌ای را که می‌زنید افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که ورزش‌های شاخص مقاومتی در سنین بالای ۶۰ سالگی باید متناسب با حجم چربی باشد که قرار است از بین برود.
منبع: prevention

نکاتی برای کاهش وزن موفق

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ