سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر براثر سوختگی در ایران میمیرند!

faateme1366
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به میزان بالای مرگ و میر ناشی از سوختگی در کشور گفت: آمار سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفری مرگ و میر ناشی از سوختگی در کشور به خوبی نشان دهنده سطح درمان پایین سوختگی در کشور است.

با نزدیک شدن به چهارشنبه پایانی سال بحث سوختگی نیز جدی تر شده است، دکتر محمد جواد فاطمی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر ماهر معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت و مهندس قدیری معاون ایمنی و پیشگری سازمان آتش نشانی تهران این موضوع را در برنامه نبض بررسی کردند.

دکتر محمد جواد فاطمی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی ایران با اشاره به عمده ترین دلیل سوختگی در کشور گفت: سوختگی در ایران بیشتر به دلیل عدم استاندارد وسایل گرمایشی و همچنین استاندارد نبودن منازل اتفاق می‌افتد.

او با انتقاد از اوضاع نامطلوب مراکز درمان سوختگی در کشور خاطرنشان کرد: از لحاظ درمان و همچنین فضای فیزیکی بیمارستان‌ها هیچ استاندارد مطلوبی نداریم ضمن اینکه تنها در تهران با 15 میلیون جمعیت یک بیمارستان سوختگی وجود دارد که آن هم 40 سال پیش ساخته شده و با توجه به رشد جمعیت هیچگونه افزایش تخت و بخش بیمارستانی نداشتیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران  افزود: قرار بود تا پایان سال نود و چهار، 2400 تخت سوختگی داشته باشیم که در حال حاضر 886 تخت بیشتر نداریم و در ضمن تعداد تخت‌های استاندارد سوختگی در کل کشور کمتر از 5 عدد است که مسئولان بهداشت کشور به این مسئله به طور کامل واقف هستند.

وی تصریح کرد: برای بیمار سوختگی باید یک اتاق ایزوله و استاندارد یک تخته داشته باشیم که متاسفانه بعضا در اتاق‌های سوختگی 6 مریض به طور همزمان بستری هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی ایران گفت: به طور متوسط روزانه 10 نفر در کشور بر اثر سوختگی جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که تمامی این موارد قابل جلوگیری و پیشگیری است.

وی ادامه داد: در زمینه تجهیزات،‌ امکانات و درمان سوختگی 30 تا 40 سال از دنیا عقب هستیم که این واقعیت بسیار دردناکی است.

دکتر فاطمی افزود: بیمار سوختگی باید پس از درمان مراحل بازتوانی را نیز طی کند که این مسئله شامل بازتوانی روانی، فیزیکی و اجتماعی می‌شود که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

او ادامه داد: مثلا لباس سوختگی جزو واجبات درمان این بیماران است که بین یک میلیون تا 8 میلیون تومان هزینه دارد که این لباس‌ها نیز بیمه نیست و هر 6 ماه یکبار باید عوض شود.

دکتر فاطمی گفت: متاسفانه بسیاری از پمادهای سوختگی تحت پوشش بیمه نیست که اغلب بالای 100 هزار تومان هزینه دارد و باید هر ماه 5 یا 6 عدد از آن برای درمان بیماران مصرف شود.

مهندس محمود قدیری، معاون ایمنی و پیشگری سازمان آتش نشانی تهران گفت: خسارت‌های برجا مانده از حوادث پایانی سال به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه نخست، خسارت‌های جانی است که شامل ناراحتی اعصاب، سوختگی موضعی و یا قطع عضو می‌شود و متاسفانه با وجود تاکیدات فراوان از سوی سازمان‌های مسوول، جوان‌ها به استفاده از مواد محترقه دست می‌زنند و این حوادث رخ می‌دهد، خسارت‌های جانی مهم‌ترین بخش از خسارت‌های چهارشنبه آخر سال است.

قدیری بخش دوم را خسارت‌های مالی بیان کرد و گفت:  این دسته از خسارت‌ها  شامل آتش‌سوزی منازل، هزینه‌های درمانی، هزینه‌های آماده‌باش پرسنل نیروهای امدادی و انتظامی‌، هزینه اتلاف وقت شهروندان در راه‌بندان‌ها و هزینه اقتصادی که از زود تعطیل شدن مراکز اداری و اقتصادی ناشی می‌شود.

او تصریح کرد: دسته سوم هم خسارت‌های نامحسوس است که شامل ایجاد رعب و وحشت عمومی‌، تشدید بیماری‌ها، تاثیرات سوء روانی بر مادران باردار می‌شود. از این‌رو می‌توان گفت که اگر تغییر در فرهنگ جشن و پایکوبی چهارشنبه آخر سال رخ ندهد باید شاهد رخ دادن حوادث این چنینی باشیم که هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه موضوع ایمنی یک شهر موضوعی نیست که در پس موضوعات دیگر قرار گیرد و همه سازمان‌ها باید در آن سهیم باشند، اظهار کرد: آموزش رکن مهمی در فرهنگ ایمنی دارد. یکی از انتظارات ما این است که مسوولان آموزش و پرورش ساعتی از سرفصل‌های درسی دانش‌آموزان را به صورت حرفه‌ای به درس ایمنی اختصاص دهند. واحدهای دانشگاهی و نیز رشته‌های دانشگاهی ایمنی راه‌اندازی شود. در همین راستا سازمان آتش‌نشانی کتابچه آموزشی در دست انتشار دارد که حاوی نکات و اطلاعات بسیاری در زمینه ایمنی است که این خود نقطه آغازی برای شروع نهادینه کردن فرهنگ ایمنی در شهر است.

دکتر ماهر معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت دیگر مهمان برنامه با اشاره به پایین آمدن مرگ و میرناشی از سوختگی در کشور خاطرنشان کرد: بر خلاف آمارهای ارائه شده از سوی دکتر فاطمی میزان مرگ و میر ناشی از سوختگی در کشور کاهش یافته است و از عدد 10 در سال 1990 به 13 در سال 2016 میلادی رسیده است.

او ادامه داد: در حال حاضر ما در رابطه با سوختگی با دو مشکل مهم روبرو هستیم، نخست ایجاد فرهنگ پیشگیری که باید در کشور نهادینه شود و دیگر کمبود امکانات مانند تخت های بیمارستانی مخصوص سوختگی که بسیار گران قیمت هستند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ