راست و دروغ تبلیغات ماهواره ای را بدانید!(قسمت دوم)

jalalvand
اگر به تبلیغات ماهواره توجه کنید، متوجه می‌شوید که ظاهرا همه ما ایرانی‌ها یا چاق و لاغر هستیم، یا صاحب پوست‌هایی پر از لک و چین و چروک، بینی‌هایمان شدیدا نیازمند راه‌هایی برای کوچک‌شدن هستند و همه هم و غممان برنزه‌کردن پوستمان است یا این‌که از انواع اعتیاد بشدت رنج می‌بریم. گذشته از این موارد در مسائل زناشویی هم کاملا ناتوان و بیمار هستیم.

ابتدای مطلب را در راست و دروغ تبلیغات ماهواره ای را بدانید!(قسمت اول)

در خصوص محصولات آرایشی و بهداشتی، دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود کیفیت لازم را ندارد و غیرقابل اطمینان هستند.

دکتر محمد گلشنی ادامه می‌دهد: اغلب محصولات آرایشی و بهداشتی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ و در کشور توزیع می‌شود برچسب تایید وزارت بهداشت ندارند و از همین رو نمی‌توان با اطمینان از این محصولات استفاده کرد.

دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران با بیان این‌که در سال‌های گذشته اغلب مردم جذب تبلیغات دروغین محصولات بهداشتی و آرایشی غیرمجاز می‌شدند، به مهر می‌گوید: خوشبختانه در حال حاضر، مردم کمتر تبلیغات ماهواره‌ای را باور می‌کنند و بیشتر محصولاتی را مصرف می‌کنند که مجوز و برچسب وزارت بهداشت دارد.

فروشندگان ماهواره‌ای پاسخگو نیستند

وقتی درصدد تهیه یک دارو یا محصول بهداشتی هستید که از ماهواره تبلیغ می‌شود باید بدانید که طرف حساب شما فقط یک شماره تماس تلفنی است.شماره تماسی که نه دست شما را به جایی بند می‌کند و نه حتی می‌تواند عوارض استفاده از آن محصول را پاسخگو باشد.

مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی در این خصوص می‌گوید: هیچ‌کدام از داروهایی که در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند مجوز بهداشتی ندارند و از هر نوع مواد غیرمجاز و اعتیادآور در آنها استفاده می‌شود.فروشندگان این داروها نیز هیچ تعهد و پاسخگویی در مقابل عوارض این داروهای تقلبی ندارند.او ادامه می‌دهد: متاسفانه عده زیادی از افراد جامعه فریب این گونه تبلیغات کذب ماهواره‌ها را می‌خورند.

ابهری با اشاره به این‌که هیچ‌کدام از داروهای درمانی معرفی‌شده از طریق ماهواره تحت نظارت و کنترل نهادهای بهداشتی کشور نیستند، ادامه داد: تبلیغات گسترده از طریق ماهواره برای عرضه و تحویل دارو به خانه، حکایت از این موضوع دارد که برای این داروها هیچ‌گونه مجوز بهداشتی صادر نشده است بنابراین عوارض ناشی از مصرف آن به عهده فروشندگان مجهول و ‌مصرف‌کنندگان است.

او با اشاره به این‌که فروشندگان به اعتبار شماره تلفن‌هایی که در ماهواره می‌گذارند، انواع داروهای تقلبی را با قیمت گزاف به فروش می‌رسانند، به فارس می‌گوید: فروشندگان داروهای تقلبی در ماهواره بعد از رسیدن به اهداف شوم خود دیگر پاسخگوی مصرف‌کننده به دلیل اتفاق‌های ناگواری که بعد از مصرف این داروها برای وی افتاده است، نخواهند بود.

ابهری تصریح می‌کند: داروهای تقلبی که برای زیبایی در شبکه‌های مختلف ماهواره تبلیغ می‌شوند بجز ضربه‌زدن به پوست، سود دیگری ندارند و افراد جامعه در مصرف این گونه داروها باید حساسیت و دقت فراوانی داشته باشند.

نکته: متاسفانه در کشور ما برخی افراد به سبب نا‌آگاهی به دلایل مختلف شبکه‌های ماهواره‌ای را مورد توجه قرار می‌دهند. بنابراین وظیفه رسانه‌های داخلی است که ‌فرهنگسازی و روشنگری کنند.

او با اشاره به این‌که در ترکیب داروهای درمانی که از ماهواره تبلیغ می‌شود ماده روانگردان «شیشه» به عنوان مواد اولیه استفاده شده است، بیان می‌کند: مصرف‌کنندگان این‌گونه داروها بعد از مصرف به انواع بیماری‌ها و اعتیاد مبتلا می‌شوند که بعد از مصرف، دیگر راه برگشتی برای آنها وجود نخواهد داشت. ‌ابهری با اشاره به این‌که مصرف داروهای درمانی تقلبی که از ماهواره تبلیغ می‌شوند، انواع بیماری‌ها را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورد، می‌گوید: مصرف‌کنندگان این‌گونه داروها دچار بیماری‌هایی مانند سرگیجه، اختلالات عصبی، بیانی، شنوایی، سوءهاضمه و اختلالات دستگاه گوارش می‌شوند.

به گفته او ، با فرهنگ‌سازی شایسته در جامعه باید بستری فراهم شود که افراد جامعه فریب این‌گونه تبلیغات را نخورند چرا که فروشندگان این‌گونه لوازم آرایشی- دارویی هیچ‌گونه تعهدی در برابر افراد ندارند و بی‌توجهی به این امر‌، آینده کشور را از لحاظ روحی و روانی با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

منبع: سایت تا سلامتی

لینک مرتبط: آیا کرم هایی که در ماهواره تبلیغ می شوند واقعا روی زیبایی تاثیرگذارند؟

آیا کرم هایی که در ماهواره تبلیغ می شوند واقعا روی زیبایی تاثیرگذارند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ