نگران آبلیموهای تقلبی نباشید

پانته آ توتونپیان
رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: فرآوردهایی که در آبلیموهای‌ رد شده استفاده شده کیفیت را کاهش می‌دهد اما برای سلامتی انسان خطر زا نیستند.

رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و  دارو با اشاره به جزئیات آبلیموهای تقلبی گفت: آبلیموهایی که در رده‌ی محصولات تقلبی قرار گرفتند طبق بررسی‌ها برای افزایش حجم به آنها آب اضافه شده و یا رنگها و اسانس‌های غیر مجازی که استفاده از آنها در مواد غذایی دیگر مجاز است، در تولید آبلیمو‌ها به کار برده بودند.

وی تصریح کرد: البته با توجه به اینکه برای داشتن یک لیتر آبلیمو، 2 یا 3 کیلو لیمو نیاز است و بسیاری از محصولات قیمتشان با قیمت مقدار لیموهای مورد نیاز همخوانی ندارد، پر واضح‌ است تقلب صورت گرفته است از طرفی برندهایی که  رد شدند، کمتر‌شان از برندهای معروف بودند و بیشتر نمونه‌هایی تقلبی اعلام شدند که قدمت کمتری دارند.

رستگار در پاسخ به علت وجود آرم استاندارد روی برچسب محصولات تقلبی گفت: نمونه‌هایی این شرکت‌ها که در ابتدا برای اخذ مجوز مورد آزمون قرار گرفتند هیچ مشکلی نداشتن و صد درصد طبیعی بودند. از آنجایی که پس از تولیدات متعدد ما به صورت رندم محصولات را مورد آزمایش قرار می‌دهیم متوجه شدیم که در تولیدات برخی شرکت‌ها ملاک‌های فنی و بهداشتی رعایت نمی‌شود.

 وی افزود: تخلقات در آبلیمو مسیرهای متفاوتی دارد و بسیار متنوع است تخلفات در سطح دنیا به قدری پیچیده شده که متخصصین خبره این تخلفات کشف می‌کنند همچنان یک عده خبره‌تر روش دیگری پیدا می‌کنند نیاز است ارگان‌های نظارتی را تجهیز کنیم.

رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: فرآوردهایی‌ که این شرکت‌ها برای تولیداتشان‌ استفاده کردند صدمات جدی روی سلامت وارد نمی‌کنند اما کیفیت را کاهش می‌دهد اثر مغزی، خواص آنتی اکسید‌نی و انواع ویتامین‌ها درون آبلیمو کاهش می‌یابد اما خطر زا نیستند.

وی خاطر نشان کرد: بررسی ها نشان می‌دهد فقط 2 تا 3 نمونه از رنگهایی که در آبلیمو غیر مجاز است، استفاده کرده اند و بیشترین تقلبات اضافه کردن آب و اسید سیتریک‌ بوده است البته استفاده از این رنگهای غیر مجاز هم برای سلامتی ضرر ندارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

40 کارخانه ی غیرمجاز تولید آبلیمو در کشور !

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ