درباره یبوست چه‌قدر می‌دانید؟

jalalvand
زمانی که افراد به بیماری‌های مختلف دچار می‌شوند، یکسری باورها ذهن‌شان را مشغول می‌کند که برخی از آن‌ها درست و برخی دیگر نادرست هستند، در رابطه با یبوست نیز باورهای زیادی در بین مردم وجود دارند که برخی از آن‌ها درست و برخی دیگر نادرست هستند.

درست: همه افراد بالای 50 سال باید کولونوسکوپی انجام بدهند حتی در شرایطی که به یبوست دچار نیستند چون انجام این کار به عنوان غربالگری سرطان روده در افراد مسن محسوب می‌شود.

نادرست: مصرف مداوم ملین‌ها می‌توانند اختلال‌هایی را در بدن به وجود بیاورند که مهم‌ترین آن اختلال الکترولیتی است ولی باعث تغییر شکل ساختار روده یا ابتلا به سرطان روده نمی‌شوند.

درست: افرادی که در خانواده‌شان سابقه ابتلا به یبوست‌های مزمن وجود دارد می‌توانند مستعد ابتلا به یبوست باشند.

نادرست: مشکلات گوارشی به وی‍ژه یبوست می‌تواند باعث ابتلا به خارش پوست بدن شود.

درست: عدم تحرک می‌تواند افراد را مستعد یبوست کند به همین دلیل باید روزانه 10 تا 15 دقیقه حداقل پیاده‌روی کرد.

نادرست: برخی‌ها بر این باورند که یبوست می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شود و خطر سکته و فشارخون را افزایش بدهد ولی هنوز مواردی مبنی بر این موضوع گزارش نشده است.

درست: افسردگی، استرس و حتی سطح تحصیلات پایین می‌تواند باعث ابتلای فرد به یبوست شود.

نادرست: مصرف چای و شکلات تاثیری در ابتلا به یبوست ندارد ولی در نقطه مقابل قهوه می‌تواند باعث ابتلا به یبوست شود.

درست: مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها می‌تواند باعث ابتلا به یبوست شود البته دلیل این مسئله داشتن چربی این نوع غذاها نیست و این دسته از غذاها به دلیل نداشتن فیبر و مواد نگهدارنده باعث یبوست می‌شوند.

نادرست: ابتلا به یبوست ارتباط چندانی به چاق یا لاغر بودن افراد ندارد و افراد لاغر نیز می‌توانند به اندازه افراد چاق مستعد ابتلا به یبوست باشند.

درست: خانم‌ها بیش از آقایان مستعد ابتلا به یبوست هستند به ویژه در زمان بارداری چون تغییرات هورمونی می‌تواند باعث ابتلا به یبوست شود ضمن این‌که خانم‌های باردار اغلب تحرک کافی ندارند.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: چگونگی درمان یبوست مزمن

داروهای دردسرساز!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ