هپاتیت، شبیه آنفلوآنزاست؟

jalalvand
هپاتیت حاد می‌تواند از زمان ورود به بدن و بعد از دوره کمون (زمانی که ویروس در بدن وجود دارد ولی به صورت مخفی است) علائمی را به وجود بیاورد. علائم اولیه ابتلا به هپاتیت حاد، به آنفلوآنزا شباهت دارد که می‌توان به بدن درد، تب ، تهوع ، استفراغ ، کاهش اشتها ، سرفه و آبریزش از بینی اشاره کرد. هپاتیت حاد می‌تواند از زمان ورود به بدن و بعد از دوره کمون (زمانی که ویروس در بدن وجود دارد ولی به صورت مخفی است) علائمی را به وجود بیاورد. علائم اولیه ابتلا به هپاتیت حاد، به آنفلوآنزا شباهت دارد که می‌توان به بدن درد، تب ، تهوع ، استفراغ ، کاهش اشتها ، سرفه و آبریزش از بینی اشاره کرد.

بعد از مدتی (حدود 2 تا یک ماه) ، هپاتیت می‌تواند در بدن ایجاد زردی کند (30 درصد احتمال زردی وجود دارد) که این مسئله با پر رنگ‌تر شدن رنگ ادرارو کم رنگ شدن مدفوع همراه است و علائم اولیه در چنین حالتی کاهش پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی کبد می‌تواند بزرگ‌ شود و در قسمت بالای راست شکم درد وجود داشته باشد.

سلول‌ها هم می‌میرند!

هپاتیت مزمن با تغییراتی در بدن همراه است برای مثال در این نوع هپاتیت، مرگ بافتی به وجود می‌آید و سلول‌های کبدی به مرور از بین می‌روند، تشخیص این مسئله تنها با نمونه‌برداری از کبد و روش‌های آزمایشگاهی امکان‌پذیر است.

هپاتیت مزمن معمولا بدون علامت است و تنها در برخی موارد با علائمی چون ضعف ، بی‌حالی، خستگی زودرس، نداشتن اشتها، درد در کبد به صورت دائمی همراه است. وقتی که هپاتیت مزمن باعث سیروز کبدی شود و کارکرد بافت کبد مختل شود، مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می‌کند که می‌توان به زردی، بزرگ شدن طحال ، آب آوردن شکم ، خواب‌آلودگی و ورم دست و پا اشاره کرد.

در نهایت فرد به سرطان کبد مبتلا می‌شود که آخرین مرحله بیماری است. سرطان کبد بدخیم است و با سرعت بسیار کمی پیشرفت می‌کند.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: آیا واکسن هپاتیت در پیشگیری از هپاتیت C هم موثر است؟

درمان هپاتیت اتوایمیون با دارو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ